Malt Logo

Strategy Consultants freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten
No results found
No results found
of Een opdracht indienen
Beveiligde betalingenAxa Opdrachten verzekerd door Hiscox Geverifieerde freelancers

70.000 bedrijven versnellen met Malt

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  • Zoek. Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  • Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  • Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Tarieven van Strategy Consultant freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 731.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Strategy Consultant in Amsterdam is €835 terwijl die in Rotterdam €828 is, of €820 in Eindhoven.

Strategy Consultant: Inzicht in zijn of haar beroep en zijn of haar prestaties

Freelance strategisch adviseur: Alles over het beroep en de diensten

Een freelance strategisch adviseur, of kort gezegd strateeg, geeft advies over verschillende aspecten van de bedrijfsstrategie. Hij of zij identificeert problemen, helpt bij het maken van een plan en doet aanbevelingen om de organisatie verder te ontwikkelen. Je kunt een freelance strateeg zien als een extern persoon die met een neutrale blik naar een bedrijf kijkt en helpt bij het maken van cruciale keuzes.

3 Tips om de juiste freelance strategisch adviseur te vinden

1. Wat is een freelance strategisch adviseur?

Freelance strategisch adviseurs worden ook wel strategy consultants of kortweg strategen genoemd. Ze worden door bedrijven ingehuurd om te helpen bij het bepalen van de bedrijfsstrategie en het verbeteren van het bedrijfsmodel. Een freelance strategisch adviseur beoordeelt de huidige situatie en stelt strategische wijzigingen voor. In sommige gevallen zal hij of zij ook helpen bij het uitvoeren van de voorgestelde strategie.

Een freelance strateeg wordt in de meeste gevallen ingehuurd wanneer het niet goed gaat met een bedrijf, de winst neemt bijvoorbeeld af of het bedrijf draait zelfs verlies, er is sprake van krimp of een sterk afnemende groei of er zijn problemen op organisatorisch niveau. Maar een bedrijf kan ook de hulp inroepen van een freelance strateeg als het juist goed gaat. Hij of zij kan helpen bij het maken van investeringskeuzes, adviseren over nieuwe markten en (internationale) expansie en onderzoek doen naar eventuele doelwitten voor een overname.

2. Hoe ziet een opdracht van een freelance strategisch adviseur eruit?

Wanneer freelance strategisch adviseurs worden ingehuurd door een bedrijf, beginnen zij met het doen van een uitgebreid onderzoek. Gaat het om een project dat betrekking heeft op het bedrijfsmodel, bijvoorbeeld op het gebied van growth hacking, innovatiemanagement of project management, dan zullen ze meestal op kantoor werken. Hier hebben ze toegang tot alle cijfers, zodat ze de groei en de organisatie van het bedrijf kunnen analyseren. Ook kunnen ze makkelijk overleggen met de opdrachtgever en andere belanghebbenden, zoals project managers en business developers en kunnen ze gesprekken voeren met de medewerkers (als het project niet vertrouwelijk is). Gaat het om een opdracht die puur financieel van aard is (bijvoorbeeld de analyse van een bedrijf dat doelwit is voor overname), dan kunnen zij op afstand werken en is er minimale communicatie met het personeel.

De opdracht van een freelance strategisch adviseur kan meestal opgedeeld worden in drie verschillende fases:

  • Onderzoeksfase. De eerste doelstelling van een zzp strategy consultant is het stellen van een diagnose. Afhankelijk van de opdracht voeren ze gesprekken met teams, analyseren ze het bedrijfsmodel, de financiën en de organisatiestructuur van het bedrijf en doen ze onderzoek naar de bedrijfsvoering van concurrentie. Deze fase duurt maximaal drie weken en aan het eind heeft de zzp strateeg een gedetailleerd beeld van het gehele project.
  • Adviesfase. Als het initiële onderzoek is afgerond gebruikt de freelance strategisch adviseur de gegevens om aanbevelingen te doen bij de besluitvormers van de onderneming. Voorbeelden van oplossingen voor uitdagingen zijn het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, het aanboren van nieuwe markten, het optimaliseren van winstmarges (bijvoorbeeld door het doorvoeren van prijswijzigingen, het aanpassen van het beloningssysteem, het verlagen van kosten, etc.) of het hervormen van de organisatiestructuur. Ook deze fase duurt meestal zo’n twee tot drie weken.
  • Uitvoeringsfase. Het kan zijn dat de zzp strategy consultant na het doen van aanbevelingen ook de uitvoering daarvan voor zijn of haar rekening neemt. In dat geval managen ze de uitrol van de aanpassingen en ontwikkelen ze een methode om de effectiviteit ervan te testen. Als er bijvoorbeeld wordt aanbevolen om een nieuwe managementtechniek te introduceren kan de zzp strateeg dit eerst testen in één team. Wanneer de resultaten overtuigend zijn wordt de techniek pas in het hele bedrijf ingevoerd.

Het is belangrijk dat deze fase met zorg wordt uitgevoerd en daarom kan dit wat tijd in beslag nemen. Je wilt dat de freelance strategisch adviseur de opdracht pas afrondt als alle werknemers de oplossingen volledig hebben aangenomen. Als het gaat om wijzigingen in de bedrijfsstrategie die een significante impact hebben kan deze fase van het project drie tot zes maanden in beslag nemen.

3. Freelance strategisch adviseur gezocht: hoe vind je de juiste zzp’er?

Wanneer je besluit om een zzp strateeg in te huren, betekent dit vaak dat je op een cruciaal punt staat in de ontwikkeling van je bedrijf. Omdat het werk van een strategisch adviseur veel impact heeft, is het belangrijk dat je hem of haar met zorg uitkiest. Dankzij het freelance platform van Malt kun je een aantal belangrijke aspecten afvinken voordat je contact opneemt met een interessant profiel.

  • Beschikbaarheid. Vaak neemt een opdracht van een strategisch adviseur meerdere maanden in beslag, het is daarom belangrijk dat hij of zij in de relevante periode beschikbaar is. Op hun Maltprofiel geven freelancers aan wanneer zij precies beschikbaar zijn.
  • Ervaring. Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste selectiecriteria, je wilt zeker weten dat een freelance strateeg relevante ervaring heeft. Elke bedrijf en elke opdracht is anders voor een strategisch adviseur, daarom specialiseren ze zich niet in een bepaalde sector of soort opdracht. Dit is gelijk ook de kracht van deze freelance profielen, door de variatie in hun ervaring hebben ze veel waardevolle kennis opgedaan bij verschillende organisaties en kunnen ze nog beter adviseren. Kijk dus niet naar specialisaties, maar bekijk voor welke bedrijven ze eerder hebben gewerkt en wat voor resultaat deze opdrachten hadden.
  • Beoordelingen. In het verlengde daarvan kun je op het Maltprofiel van een freelancer kijken wat voor beoordelingen zij hebben gehad. Aan het eind van een opdracht vragen wij de opdrachtgever namelijk altijd om een korte beschrijving van hoe de opdracht is gegaan. Hieruit kun je veel nuttige informatie halen om erachter te komen of deze freelancer goed kan omgaan met de uitdagingen die jij door deze opdracht hoopt op te lossen.
  • Tarief. Tot slot kun je op het Maltprofiel van zzp’ers zien wat hun gemiddelde dagtarief is. Of een freelance strategy consultant een tarief op uurbasis rekent of dat ze een vast bedrag in rekening brengen voor het gehele project zal afhangen van de specifieke opdracht. Neem contact op met een van onze freelancers om een offerte aan te vragen.