Webdesigners freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten

Beveiligde betalingen

Axa Opdrachten verzekerd door Axa

Juridische documenten gecontroleerd

Meer dan 70.000 bedrijven gingen je al voor

  • Crédit Agricole
  • AXA
  • Netseen
  • Evaneos
  • BlaBlaCar

De Webdesigners ervaren freelancers

Meer

Ze hebben net een opdracht beëindigd

Meer

Ze hebben pas een profiel aangemaakt

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  1. Zoek.Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  2. Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  3. Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Tarieven van Webdesigners freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 489.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Webdesigner in Amsterdam is €465 terwijl die in Rotterdam €473 is, of €491 in Eindhoven.

Webdesigner: Inzicht in zijn of haar beroep en zijn of haar prestaties

Freelance webdesigner: Alles over het beroep en de diensten

Webdesigners zijn verantwoordelijk voor het visuele aspect van een website. Ze maken een productomschrijving waarin de belangrijkste elementen van het project beschreven worden, zoals de structuur van de site, de ergonomie, de interacties met de eindgebruiker en de integratie van de huisstijl. Vervolgens ontwikkelen ze alle afzonderlijke elementen voor het project met behulp van DTP-software, zoals Photoshop, Indesign, Illustrator, etc.

3 tips om de juiste freelance webdesigner te vinden

1. Wat doet een freelance webdesigner? Hoofdtaken en competenties

Een freelance webdesigner ontwerpt de visuele identiteit van een website. Hij of zij is betrokken bij het gehele bouwproces, vanaf het eerste ontwerp totdat de definitieve website gelanceerd wordt. Wanneer de website door een team wordt gebouwd gebeurt dit vaak onder leiding van een project manager.

Een webdesign-opdracht begint met het opstellen van een productbeschrijving, dit document is essentieel voor een site-ontwerp dat zoveel mogelijk aan de verwachtingen voldoet. Vervolgens duikt de webdesigner in de content van de website en maakt hij of zij daar een boomstructuur en site-architectuur voor. Het is belangrijk dat de pagina’s op een overzichtelijke manier zijn georganiseerd om een soepele en intuïtieve gebruikerservaring te creëren. Soms werken webdesigners voor dit onderdeel samen met UX-designers (user experience) of UI-designers (User interface).

Als de sitestructuur goedgekeurd is door de opdrachtgever, gaat de webdesigner verder met het ontwerpen van de pagina’s zelf. Hij of zij maakt alle elementen die zichtbaar zijn voor de eindgebruiker, zoals banners, buttons, advertentie boxen, animaties, etc. Hiervoor worden tools gebruikt als Photoshop, Indesign en Illustrator. In sommige gevallen wordt samengewerkt met een grafisch ontwerper. Tot slot zorgt de webdesigner ervoor dat alle pagina’s correct worden weergeven, zodat het makkelijk is om op de website te navigeren.

Al deze informatie wordt via een mock-up doorgegeven aan het team van web developers. De back-end developers (voor het onzichtbare deel) en de front-end developers (voor het zichtbare deel) schrijven elk hun deel van de code voor de website. Sommige webdesigners kunnen ook programmeren en nemen zelf het front gedeelte van de website voor hun rekening. In elk geval zijn ze goed op de hoogte van alle technische details en kunnen ze effectief communiceren met de programmeurs en integratoren.

Een goed voorbeeld van een webproject is een opdracht die door verschillende Malters is uitgevoerd voor Greenpeace. Het freelance team bestond uit een webdesigner, een back-end developer en een projectmanager.

2. Hoe brief je een freelance webdesigner?

Webdesigners gebruiken hun kennis en ervaring om je te begeleiden in het ontwerpproces van een website. Het is daarom belangrijk dat je de tijd neemt om te bepalen wat je precies wilt bereiken met dit project. Met die informatie kan de webdesigner de juiste technologische aanbevelingen doen en verloopt de opdracht soepel en efficiënt. Beantwoord voor je contact met iemand opneemt de volgende vragen in een project briefing:

  • Wat is het doel van de site? Is het een showcase website, een bedrijfswebsite of een informatieve website? Of gaat het om e-commerce en wil je producten of diensten verkopen? Misschien ben je op zoek naar een mini-site om een evenement te promoten. En in dat geval, is het een eenmalige opdracht, of wil je de mini-site kunnen hergebruiken voor andere doeleinden?
  • Wat is de doelgroep? Welke eindgebruikers verwacht je op de website? Wat is hun leeftijd en hoe bedreven zijn ze in het gebruik van internet? Wat voor andere sites bezoeken deze gebruikers vaak? Welke kleuren en symbolen spreken hen aan?
  • Wat zijn de technische eisen? Moet de site interactief zijn en is het alleen voor desktop, of ook voor mobiel of tablet? Wil je dat de site vrij toegankelijk is of slechts voor een beperkte groep gebruikers? Moeten er bepaalde technische elementen toegevoegd worden, zoals een betaalomgeving of een chat? Al deze kenmerken hebben invloed op de technische keuzes voor de website.
  • Wat zijn de stijl eisen? Heeft je bedrijf een huisstijl of een stijlgids waaraan de webdesigner zich moet houden? Of wil je misschien dat de stijl geüpdate wordt? In dat geval kan de freelance webdesigner dit gelijk toevoegen aan de offerte.

Vergeet ook niet om een paar praktische details op te nemen in de projectbriefing, zoals de gewenste leveringsdatum van de website, of de zzp webdesigner vanuit huis of op kantoor kan werken en welke (freelance) medewerkers er verder betrokken zijn bij het maken van de website.

3. Freelance webdesigner gezocht: hoe kies je de juiste zzp’er?

Je hebt een projectbriefing opgesteld en bent klaar om op Malt op zoek te gaan naar een geschikte freelancer. Om je te helpen in je zoektocht bespreken we een paar belangrijke criteria om rekening mee te houden:

  • Portfolio. Een foto zegt meer dan duizend woorden en dat geldt zeker voor webdesignprojecten. Op het platform van Malt kunnen freelance webdesigners visuals van eerdere projecten uploaden. Zo kun jij als opdrachtgever zien of de stijl en techniek van de freelancer passen bij het project dat jij voor ogen hebt.
  • Trefwoorden. Voeg in de zoekmachine bepaalde vaardigheden toe om gerichter te zoeken, voorbeelden zijn Indesign webdesigner, branding webdesigner of visuele identiteit webdesigner. Je krijgt nu eerst de profielen te zien die het beste bij jouw specifieke zoekopdracht passen.
  • Aanbevelingen. Bij Malt vinden we reputatie erg belangrijk, daarom hebben we een dubbel beoordelingssysteem opgezet. Opdrachtgevers kunnen na afloop van een project een review achterlaten en freelancers kunnen hun contacten om aanbevelingen vragen. Op die manier krijg jij voor je met iemand in zee gaat al een beetje een beeld van de persoon en zijn of haar werk.
  • Tarief. Op het profiel van Malt freelancers zie je hun dagelijkse tarief, wat als indicatie gebruikt kan worden. De uiteindelijke offerte zal afhangen van het project zelf. Neem contact op met een freelancer om een projectofferte op te vragen en de projectdetails te bespreken. Freelancers kunnen factureren op basis van uurtarief of op projectbasis.