Malt Logo

Art Directors freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten
No results found
No results found
of Een opdracht indienen
Beveiligde betalingenAxa Opdrachten verzekerd door Hiscox Geverifieerde freelancers

70.000 bedrijven versnellen met Malt

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  • Zoek. Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  • Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  • Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Tarieven van Art Director freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 387.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Art Director in Amsterdam is €509 terwijl die in Rotterdam €518 is, of €538 in Eindhoven.

Freelance art director: Alles over het beroep en de diensten

Een art director is verantwoordelijk voor de gehele visuele identiteit van een project. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een marketingcampagne waarvoor posters, persbijlagen, reclamevideo’s en banners moeten worden gemaakt. Art directors gaan zelf aan de slag met het ontwerpen, creëren en produceren van elementen of ze sturen de leden van het creatieve team aan. Tegenwoordig specialiseren steeds meer art directors zich in een bepaalde sector, zoals operationele marketing of retail.

4 Tips om de juiste freelance art director te vinden

  1. Wat is een freelance art director?

Freelance art directors, of kortweg AD genoemd, zijn het creatieve brein binnen het bedrijf. Zij helpen bij het creëren van de volledige visuele identiteit van een project of campagne. In grotere bedrijven staan ze aan het hoofd van het creatieve team dat bestaat uit grafisch ontwerpers, webdesigners, fotografen, illustratoren, etc.

In tegenstelling tot grafisch ontwerpers zijn art directors expert in grafische vormgeving. Dat betekent dat ze niet alleen de grafische uitvoering voor hun rekening nemen met software als Photoshop en Illustrator, maar dat ze ook op strategisch niveau meedenken. Dankzij hun uitgebreide ervaring in het creatieve vak kunnen ze de rol van adviseur aannemen voor hun klanten.

Art directors weten de identiteit van een merk of organisatie naadloos te vertalen naar visuele elementen. Ze hebben veel kennis opgedaan bij eerdere opdrachtgevers en zijn altijd op zoek naar nieuwe design trends. Door hun expertise en ervaring kun je zeker zijn dat jouw projecten op artistiek en technisch gebied uniek zijn.

  1. Voor wat voor soort opdrachten kun je een freelance art director inhuren?

Creatie visuele identiteit

Freelance art directors kunnen ingehuurd worden om bij te dragen aan de visuele identiteit van je bedrijf, bijvoorbeeld door de creatie van de volgende producten:

  • Logo – dit is het simpele grafische resultaat van een complex denkproces dat in alle communicatie van een bedrijf gebruikt wordt. Een goed logo staat symbool voor het DNA van de organisatie. De art director is expert in grafisch ontwerp en kan je begeleiden bij het maken of vernieuwen van een logo.
  • Stijlgids – een belangrijk document waarin uitgebreid wordt beschreven welke kleuren, lettertypen en logo’s in welke context worden gebruikt. Een stijlgids zorgt voor een duidelijke creatieve lijn in al jouw grafische communicatie.

Printproducten

Dit zijn alle mediaproducten die voor jouw bedrijf gedrukt worden. Een art director kan adviseren over het maken van bijvoorbeeld de volgende producten:

  • Visitekaartjes – dit is vaak de eerste indruk die iemand krijgt van jouw bedrijf, het is dus essentieel dat visitekaartjes er gelikt uitzien.
  • Brochures – een brochure van een paar pagina’s kan gebruikt worden om het bedrijf voor te stellen, producten te presenteren of een evenement aan te kondigen. Het is een document waarmee je potentiële klanten kunt overtuigen.
  • Flyer – het ideale lokale promotiemateriaal voor bijvoorbeeld een evenement. Een flyer moet in het oog springen en alleen essentiële informatie bevatten.
  • Kakemono – deze posters worden gebruikt op evenementen en beurzen om het bedrijf zichtbaar te maken of om een korte presentatie te geven. De kakemono moet opvallend zijn en er esthetisch aantrekkelijk uitzien.
  • PowerPoint presentatie – een goede presentatie kan soms doorslaggevend zijn bij een pitch of presentatie.

Webproducten

Voor producten die digitaal gebruikt worden zijn andere kenmerken belangrijk dan voor print. Ze moeten bijvoorbeeld dynamisch zijn en zich aanpassen aan de grootte van het scherm van de gebruiker. Een art director kan helpen bij het produceren van verschillende digitale visuele producten:

  • Website – art directors zijn tegenwoordig web-savvy, ze zetten hun creatieve skills in om webdesigners en UX/UI-designers aan te sturen. De AD overziet de creatie van de interface en alle grafische elementen voor de website.
  • Mobiele app – net als een website moet een mobiele app zich aan kunnen passen aan verschillende schermen. Ook hier kan een AD helpen bij het creatieve proces.
  • Nieuwsbrief – het versturen van periodieke e-mails is een effectieve marketingtechniek. Een goed ontworpen e-mailsjabloon met aantrekkelijke visuals helpen bij het verbeteren van het merkimago van je bedrijf.
  • Banner – dit kan voor een website zijn of voor social media. In elk geval moet de banner van goede kwaliteit zijn en de juiste afmetingen hebben voor het communicatiekanaal waar het voor bedoeld is.
  1. Freelance art director gezocht: hoe vind je de beste zzp’er?

Om de juiste zzp art director te vinden voor jouw project is het goed om op een paar belangrijke details te letten:

  • Portfolio

Op het Maltprofiel van freelance art directors kun je hun portfolio bekijken. Dit is een overzicht van het werk dat ze voor eerdere opdrachtgevers hebben gedaan. Bekijk of hun stijl past bij het project dat jij voor ogen hebt.

  • Ervaring

Bekijk ook gelijk in welke sectoren een freelance art director in het verleden heeft gewerkt. De visuele identiteit van een overheidsorgaan heeft bijvoorbeeld een hele andere uitstraling dan die van een reisorganisatie. Ga op zoek naar freelancers die ervaring hebben in de sector waarin jij actief bent. En kijk ook gelijk of ze in het verleden soortgelijke opdrachten hebben gedaan.

  • Tarief

Op hun profiel kunnen Malt freelancers aangeven wat hun gemiddelde dagtarief is, zodat jij als opdrachtgever een indicatie hebt van het budget dat nodig is voor de opdracht. Neem contact op om een offerte aan te vragen. Deze zal soms op basis van een uurtarief zijn, in andere gevallen rekent de freelance art director een vast bedrag voor een product.

  1. Hoe brief je een freelance art director?

Je hebt een shortlist gemaakt van interessante profielen en bent klaar om offertes aan te vragen. Om ervoor te zorgen dat de freelance art director een duidelijk beeld heeft van jouw verwachtingen, is het goed om alvast een antwoord te bedenken op de volgende vragen:

  • Wat is het doel? Uit welke uitdagingen komt dit project voort en wat wil je bereiken als de doelgroep het materiaal ziet?
  • Wat is de doelgroep? Maak je een website voor potentiële investeerders, een nieuwsbrief voor kookliefhebbers of een app die aan moet spreken bij Gen Z’ers?
  • Wat is de gewenste visuele identiteit? Heb je een stijlgids die je mee kunt sturen of eerder materiaal dat de art director ter inspiratie kan gebruiken?
  • Wat zijn de productspecificaties? Moet het gedrukt worden en zo ja, met welke afmetingen? Als het om een digitaal product gaat: hoe groot moet het bestand zijn en wat zijn je minimale eisen voor de resolutie?

Met al deze informatie kan de freelance art director bepalen of ze kunnen helpen bij dit project en hoeveel tijd ze daaraan kwijt zijn.