Malt Logo

Community Managers freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten
No results found
No results found
of Een opdracht indienen
Beveiligde betalingenAxa Opdrachten verzekerd door Hiscox Geverifieerde freelancers

70.000 bedrijven versnellen met Malt

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  • Zoek. Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  • Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  • Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Tarieven van Community Manager freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 269.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Community Manager in Amsterdam is €424 terwijl die in Rotterdam €419 is, of €389 in Eindhoven.

Community Manager: Inzicht in zijn of haar beroep en zijn of haar prestaties

Freelance community manager: Alles over het beroep en de diensten

Wil je een freelancer inhuren die zich ontfermt over jouw volgers op social media? Ga dan op zoek naar een freelance community manager. Het is de eerste taak van de freelance community manager om te bepalen wat het doel van de opdracht is. Wil je bijvoorbeeld hogere verkoopcijfers of wil je het imago van het merk verbeteren? Vervolgens zal de community manager de meest geschikte middelen inzetten, zoals blogs of social media-accounts (Instagram, Twitter, TikTok, LinkedIn), om dat doel te bereiken.

4 Tips om de juiste freelance community manager te vinden

1. Wat is een freelance community manager?

Community managers worden ook wel online community managers of, in het kort, CM’s genoemd. Zij zijn verantwoordelijk voor het creëren en beheren van de online community van het merk. Freelance community managers zijn social media-experts die relevante content creëren en publiceren en contact onderhouden met gebruikers. Ze zorgen voor een community van volgers die die enthousiast zijn over het merk en de producten of diensten van het bedrijf.

Community managers spelen een essentiële rol in de digitale strategie van een bedrijf, ze staan namelijk dagelijks in contact met klanten en prospects. Ze gebruiken hiervoor de social media-kanalen die het beste passen bij de missie van het bedrijf, zoals Twitter, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest, Facebook, Reddit, etc. Freelance community managers zijn expert op het gebied van social media en zorgen ervoor dat jouw bedrijf online gezien wordt door de juiste mensen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat volgers trouw blijven door op verschillende kanalen relevante content te publiceren.

Doordat de freelance community manager regelmatig relevante en coherente content publiceert op de juiste netwerken, krijgt het bedrijf meer naamsbekendheid bij de gewenste doelgroep en wordt het imago van het merk beter.

2. De rol van een community manager in jouw digitale strategie

De rol van community manager lijkt op die van social media manager, maar er is een verschil. Een community manager houdt zich bezig met operationele taken, zoals posts publiceren, contact onderhouden met volgers via reacties en privéberichten en in de gaten houden hoeveel interactie bepaalde posts genereren. Een social media manager heeft meer een strategische rol. In de praktijk zien we vaak dat community managers met een paar jaar ervaring doorstromen naar de rol van social media manager. Freelance community managers zijn onderdeel van het marketingteam en werken veel samen met online marketing managers, marketing- en communicatiemanagers, copywriters, grafisch ontwerpers, etc.

Community managers zijn de freelancers die content via sociale netwerken verspreiden naar de doelgroep. Ze zijn de laatste schakel in de contentstrategie van een bedrijf. Door de relevante posts die zij maken wordt publiek aangetrokken dat geïnteresseerd is in het product of de diensten. Deze mensen kunnen zich vervolgens als volger aansluiten bij de community, waardoor ze regelmatig content zien die door het bedrijf gepubliceerd wordt. Hiermee kun je de volgende doelen bereiken:

  • meer naamsbekendheid krijgen
  • het merkimago verbeteren en je onderscheiden van de concurrentie

Community managers zorgen ervoor dat de content die zij publiceren van hoge kwaliteit is, daarom hebben veel community managers een dubbele rol en werken ze ook als content creator. Bekijk bijvoorbeeld het profiel van Laëticia of Clara, zij zijn allebei community manager en webredacteur.

Een freelancer die op het platform van Malt aangeeft dat hij of zij de vaardigheid community management beheerst zal altijd in staat zijn om een effectieve social media-strategie op te stellen voor jouw merk, ongeacht hun titel. Samen stellen jullie een actieplan op voor middellange of lange termijn waarmee jij je doelstellingen kunt bereiken, zoals meer verkeer op de website, hogere verkoopcijfers, groei van de mailinglijst, etc.

3. Hoe brief je een freelance community manager?

Wanneer je op zoek gaat naar een zzp community manager is het belangrijk dat je vooraf bedenkt wat je precies met deze opdracht wilt bereiken. Schrijf de belangrijkste details op in de project briefing. Wil je bijvoorbeeld meer verkeer op de website? Wat is je doelgroep? Wat is de boodschap die je in publicaties wilt overbrengen?

De freelance community manager zal helpen om de bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar marketingdoelstellingen. Jullie definiëren samen de KPI’s (key performance indicators) waarmee de doeltreffendheid van de strategie gemeten kan worden. Vervolgens kun je deze analyseren en waar nodig aanpassen. Op welke social media-kanalen moet worden ingezet zal afhangen van de sector waarin het bedrijf actief is. De freelance community manager kan helpen bij het maken van de juiste keuze.

De duur van een freelance opdracht van een community manager hangt af van wat er precies nodig is. Vaak zal het opstellen en uitvoeren van een social media-strategie op middellange of lange termijn gebeuren.

Het is belangrijk dat je goed communiceert wat de identiteit en de positionering van het bedrijf is. Een solide basis voor je digitale marketingstrategie zorgt ervoor dat je rendement genereert op de investering die je doet in community management. Neem dit ook op in de project briefing en stuur ter ondersteuning materiaal mee, zoals flyers, brochures of pagina’s op de website. Hierdoor weet de freelance community manager welke schrijfstijl wordt gebruikt in de communicatie met klanten en kan hij of zij deze overbrengen naar de publicaties op social media.

4. Freelance community manager gezocht: hoe vind je de beste zzp’er?

Heb je een freelancer gevonden waarmee je graag zou willen werken? Dan zijn er nog een paar factoren om rekening mee te houden:

  • Ervaring: Voor online content geldt hetzelfde als voor offline content, ervaring is belangrijk. Zorg ervoor dat de freelance community manager die jij inhuurt ervaring heeft in de sector waarin jouw bedrijf actief is, want voor een cosmeticamerk zul je bijvoorbeeld hele andere content publiceren dan voor een advocatenbureau. Op het profiel van freelancers op het platform van Malt zie je wat voor opdrachten zij in het verleden hebben gedaan.
  • Specialisaties: Freelance community managers zijn altijd goed op de hoogte van de algemene trends op het gebied van social media. Toch zullen ze vaak meer expertise hebben in een of twee sociale netwerken. Zo kan iemand bijvoorbeeld affiniteit hebben met Instagram of LinkedIn. En elk netwerk heeft zo zijn eigen bijzonderheden. In de zoekresultaten op het freelance platform van Malt kun je filteren op vaardigheden en op het profiel van freelancers kun je zien met wat voor kanalen zij bij eerdere opdrachten hebben gewerkt.
  • Reputatie: Natuurlijk wil je alleen met de allerbeste freelancers werken, daarom heeft Malt een dubbel beoordelingssysteem opgezet. Freelancers kunnen hun eigen contacten om aanbevelingen vragen en daarnaast kunnen opdrachtgevers en freelancers aan het eind van elke opdracht een beoordeling achterlaten. Deze reviews worden op het profiel weergeven en zijn voor iedereen zichtbaar.
  • Tarief: Op het profiel van freelance community managers kun je zien wat hun dagtarief is. Afhangend van het soort opdracht zal de freelancer factureren per deliverable of op basis van een uurtarief. Wanneer het gaat om een opdracht op lange termijn zal de freelancer aangeven hoeveel de kosten per maand zijn. Op het freelance platform van Malt bepalen de freelancers zelf hun tarief, neem dus contact op met een geschikt profiel en vraag om een offerte voor jouw project.