Malt Logo

Content manager freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten
No results found
No results found
of Een opdracht indienen
Beveiligde betalingenAxa Opdrachten verzekerd door Hiscox Geverifieerde freelancers

70.000 bedrijven versnellen met Malt

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  • Zoek. Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  • Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  • Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Tarieven van Content manager freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 368.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Content manager in Amsterdam is €466 terwijl die in Rotterdam €468 is, of €420 in Eindhoven.

Content manager: Inzicht in zijn of haar beroep en zijn of haar prestaties

Een freelance content manager of redactiehoofd beheert alle publicaties van een bedrijf via verschillende mediakanalen en zorgt ervoor dat deze van goede kwaliteit zijn. Ze staan aan het hoofd van het contentteam en overzien het gehele proces van contentcreatie en -publicatie (tijdschriften, boeken, online artikelen). Verder zal een content manager alle teksten die door het contentteam zijn gemaakt proeflezen en controleren.

4 Tips om de juiste freelance content manager te vinden

1. Wat is een freelance content manager?

Content managers zijn verantwoordelijk voor alle redactionele content (web en print) die een bedrijf publiceert. Samen met hun team managen zij het gehele proces, inclusief de productie, het proeflezen, vertalen en publiceren van de teksten. Redactiehoofden werken samen met (web)redacteuren, vertalers, SEO consultants en marketing- en communicatiemanagers. Je kunt een freelance content manager inhuren voor een specifieke opdracht, of om alle communicatiekanalen van je bedrijf te beheren, inclusief:

  • De website
  • Social media
  • Nieuwsbrieven
  • Persberichten
  • Flyers, folders of posters

Wanneer het gaat om hard copy, organiseren content managers het printen en alle logistiek die daarbij komt kijken. Een freelance content manager kan voor de meest uiteenlopende bedrijven werken, voorbeelden hiervan zijn nieuwsorganisaties, overheidsinstanties of grote bedrijven. De content manager, ook wel redactiehoofd genoemd, is een onmisbare schakel voor de communicatiestrategie van een bedrijf. Hij of zij beheert de redactionele lijn en is verantwoordelijk voor het imago van het merk.

2. Wat zijn de taken van een zzp content manager?

Wat voor taken een freelance content manager uitvoert hang af van wat er nodig is in het bedrijf en van de communicatiemiddelen die beschikbaar zijn. Een mkb gebruikt niet dezelfde tools als een multinational en ook de hoeveelheid online content verschilt. Maar over het algemeen is de eerste taak van een freelance content manager het bepalen van de redactionele lijn van het bedrijf. Dit is een cruciale stap, omdat hiermee wordt bepaald hoe het bedrijf de aandacht van de klanten kan vasthouden.

Om ervoor te zorgen dat alle betrokken medewerkers goed weten wat er verwacht wordt, zal het freelance redactiehoofd in sommige gevallen een stijlgids opstellen. Met dit document hebben de content creators een duidelijk overzicht van de waarden die ze uit moeten dragen met hun teksten en van de schrijfstijl die aangehouden moet worden. Eventueel stelt de content manager een briefing op voor de externe medewerkers en interne teams die betrokken zijn bij het creëren van content.

Gelijk met het opstellen van een contentstrategie bepaalt de freelance content manager de planning voor aankomende publicaties. Om het bedrijf een goede zichtbaarheid te geven moet er regelmatig gepubliceerd worden. Verder beheert hij of zij het budget voor het creëren en publiceren van content.

De voornaamste taak van een zzp redactiehoofd is ervoor te zorgen dat de diensten of producten van het merk op een kwalitatief hoogwaardige manier in de markt worden gezet. De content moet de zichtbaarheid van het merk verhogen, bijvoorbeeld door de organische vindbaarheid te verhogen (SEO) of door een netwerk van trouwe volgers op social media op te bouwen. Uiteindelijk moet de contentmarketing ervoor zorgen dat kwalitatieve leads worden omgezet in klanten.

3. Wat zijn de competenties van een zzp content manager?

Om een kwalitatieve redactionele lijn te kunnen uitstippelen moeten freelance content managers een uitstekend begrip hebben van de waarden en de marketingstrategie van de opdrachtgever. Verder beschikken ze over een goede schrijfvaardigheid en hebben ze genoeg algemene kennis om relevante content met een hoge toegevoegde waarde te creëren. Ze hebben basiskennis van SEO en weten hoe ze bepaalde tools zoals Google Analytics of Semrush kunnen gebruiken om het verkeer op de website te analyseren en aan de hand daarvan een contentstrategie op te stellen.

Naast marketing- en communicatievaardigheden moeten freelance redactiehoofden nauwkeurig zijn en goed projecten kunnen managen. Deze competenties zorgen ervoor dat ze het team schrijvers en community managers goed kunnen aansturen en dat ze de planning en het budget met zorg beheren.

Sommige freelance content managers specialiseren zich in webcontent, terwijl anderen vooral kennis hebben van print. Grotere bedrijven die via verschillende media communiceren zullen een freelance redactiehoofd inhuren dat overweg kan met beide.

4. Freelance content manager inhuren: hoe vind je de juiste zzp’er?

Ben jij op zoek naar de zzp professional die al jouw content harmoniseert? We geven een paar tips om de beste freelance content manager te vinden.

  • Ervaring. Elke freelance content manager heeft een eigen manier van werken als het gaat om het creëren van content. Bekijk in het portfolio op het Maltprofiel van geschikte kandidaten wat voor teksten zij eerder hebben gepubliceerd en kijk of hun stijl past bij jouw bedrijf. Op het profiel kun je ook zien hoeveel jaar ervaring ze hebben en of dit in een vergelijkbare sector was. Maar onthoud wel dat freelance content managers flexibel en creatief zijn, dus ook als ze in een andere sector hebben gewerkt kunnen ze de waarden van jouw onderneming goed uitdrukken.
  • Tarief. Op het freelance platform van Malt kunnen freelancers zelf aangeven voor welk dagtarief zij werken. Een content manager zal in de meeste gevallen een uurtarief rekenen. Gaat het om een eenmalige opdracht, dan kan het zijn dat er een vast bedrag voor het gehele project wordt gerekend.
  • Reputatie. Wanneer je een freelance redactiehoofd inhuurt heeft dit hoe dan ook invloed op de reputatie van je bedrijf. Het is daarom erg belangrijk dat de kandidaat die je uitkiest de zichtbaarheid verhoogt en kwalitatieve content maakt volgens de waarden van het bedrijf. Kijk op het profiel van de freelance content manager naar de beoordelingen van eerdere opdrachtgevers om er zeker van te zijn dat je een profiel met de juiste competenties hebt gevonden. Door deze beoordelingen krijg je een goed beeld van het werk dat zij eerder hebben geleverd en hoe ze omgaan met hun klanten.