Brand Managers freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten

Beveiligde betalingen

Axa Opdrachten verzekerd door Axa

Juridische documenten gecontroleerd

Meer dan 70.000 bedrijven gingen je al voor

  • Crédit Agricole
  • AXA
  • Netseen
  • Evaneos
  • BlaBlaCar

De Brand Managers ervaren freelancers

Meer

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  1. Zoek.Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  2. Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  3. Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Brand Managers: Inzicht in zijn of haar beroep en zijn of haar prestaties

Freelance brand manager: Alles over het beroep en de diensten

Brand managers, of brand marketing managers, zijn verantwoordelijk voor de communicatie- en marketingstrategie van een bedrijf. Zij zorgen ervoor dat de naamsbekendheid en de online zichtbaarheid van het merk verbeterd worden. Om dit te doen stellen ze een communicatieplan op met verschillende acties die betrekking hebben op social media en web. Freelance brand managers weten alles van communicatie en zijn daarom een sterke meerwaarde voor jouw bedrijf. De beste zzp brand managers vind je op het platform van Malt.

4 Tips om de juiste freelance brand manager te vinden

1. Wat is een freelance brand manager? Functieomschrijving en hoofdtaken

Freelance brand managers worden ook wel brand marketing managers genoemd. Ze zijn verantwoordelijk voor de marketing- en communicatiestrategie van een organisatie en ze zorgen ervoor dat de naamsbekendheid en online aanwezigheid van het bedrijf wordt verbeterd. Het communicatieplan bevat actiepunten voor de website, social media of fysieke verkooppunten. Gedurende hun opdracht zijn zij daarnaast de woordvoerder van het bedrijf zijn in de media.

Of het gaat om een MKB of een multinational, freelance brand managers werken een strategie uit die het beste past bij het bedrijf waar ze door ingehuurd zijn. Ze zijn onderdeel van het marketing- en communicatieteam en werken veel samen met tekstschrijvers, graphic designers, community managers en social media managers. Vergelijkbare functies zijn die van marketingmanager en communicatiemanager.

Freelance brand managers kunnen verschillende opdrachten uitvoeren voor hun klanten, waaronder:

  1. Analyse van de huidige marketing- en communicatiestrategie
  2. De concurrentie in de gaten houden
  3. Marktonderzoek uitvoeren (benchmark)
  4. Een nieuwe communicatie- en marketingstrategie uitwerken of verbeterpunten voorstellen voor een bestaande strategie
  5. Marketingcampagnes coördineren en beheren (budget, content, publicaties, etc.)
  6. Erop toezien dat het communicatieplan efficiënt uitgevoerd wordt
  7. Rapporteren over de effectiviteit van marketingcampagnes
  8. De competenties van een freelance brand manager

De belangrijkste kwaliteit van freelance brand marketing managers is dat zij veelzijdig zijn. Ze hebben uitstekende vaardigheden in marketing en communicatie en zijn goed op de hoogte van digital marketing. Ze zijn creatief, kunnen goed teksten schrijven en hebben kennis van handige online tools. Google Ads, Business Manager en Canva hebben geen geheimen voor ze.

Freelance brand managers beschikken over een paar belangrijke soft skills. Ze kunnen goed luisteren, waardoor ze uitstekend op de hoogte zijn van de uitdagingen en doelen van hun klanten. Ook zijn ze gemakkelijk in de omgang en hebben ze een natuurlijk overzicht, dit helpt ze bij het managen van projecten en het effectief aansturen van de verschillende teams bij het uitvoeren van hun taken. Uiteraard spreken ze vloeiend Engels en is het voor hen geen probleem om in een internationale omgeving te werken. En tot slot is het essentieel dat freelance managers goed zijn in het bewaken van hun agenda en deadlines.

Normaal gesproken hebben freelance brand managers een achtergrond in communicatie of bedrijfskunde. Voordat ze als zzp’er aan de slag zijn gegaan hebben ze meestal een aantal jaar ervaring opgedaan bij een relevant bedrijf.

Freelance brand manager gezocht: hoe vind je de juiste zzp’er?

Het succes van je marketingproject een hangt af van de keuze voor een freelancer. Het is dus belangrijk dat jij de meest geschikte zzp brand marketing manager inhuurt voor deze opdracht. We geven een paar tips om je te helpen bij het zoeken.

  • Ervaring – je kunt veel ontdekken over de kwaliteit van een freelance brand manager door te kijken naar wat voor ervaring zij hebben. Kijk op hun Malt Profiel voor welke klanten zij in het verleden hebben gewerkt. Als ze een of meerdere opdrachten hebben uitgevoerd voor een bedrijf in een vergelijkbare sector kan dit een groot pluspunt zijn.
  • Tarieven – op het Malt Profiel van freelancers kun je zien wat hun dagtarief is. Een offerte zal meestal op basis van een uurtarief worden opgesteld en hangt af van welke taken je aan de freelance brand manager wilt toevertrouwen. De hoogte van het uurtarief hangt soms ook af van de locatie, freelance brand managers in de randstad hebben een hoger uurtarief dan daarbuiten.
  • Reputatie – op het freelance platform van Malt kunnen freelancers hun contacten om een aanbeveling vragen en na elke opdracht worden beide partijen gevraagd om een beoordeling. Lees de reviews door om te bepalen of deze freelance brand manager goed in jouw communicatie team past.

Hoe brief je een freelance brand manager?

Wanneer je de zoektocht hebt afgerond en je een contract hebt afgesloten met een zzp brand marketing manager is het belangrijk dat je hem of haar van alle informatie voorziet die nodig is om de opdracht uit te voeren. Ze moeten een goed beeld krijgen van het DNA van het bedrijf. Stuur daarom zoveel mogelijk materiaal mee, zoals de website, brochures, een organogram, etc.

Schrijf daarnaast een uitgebreide briefing waarin je uiteenzet wat de doelen zijn voor dit project, uit welke uitdagingen het voortkomt en wat de beoogde tijdlijn is. Stel het bedrijf voor en beschrijf de bedrijfswaarden, -geschiedenis en -cultuur. Om een brand marketing-opdracht goed te kunnen uitvoeren moet de freelancer alles weten over het bedrijf en dit soort informatie helpt om de redactionele lijn te ontdekken.

Aarzel niet om de freelance brand manager in contact te brengen met de managers van de verschillende relevante teams (marketing, communicatie, sales, etc.). Voor een soepel verloop van de opdracht is het goed als zij in een vroeg stadium communiceren, zodat ze hun strategieën op elkaar af kunnen stemmen.