Malt Logo

Webmarketing Consultants freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten
No results found
No results found
of Een opdracht indienen
Beveiligde betalingenAxa Opdrachten verzekerd door Hiscox Geverifieerde freelancers

70.000 bedrijven versnellen met Malt

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  • Zoek. Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  • Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  • Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Tarieven van Webmarketing Consultant freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 459.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Webmarketing Consultant in Amsterdam is €480 terwijl die in Rotterdam €459 is, of €442 in Eindhoven.

Webmarketing Consultant: Inzicht in zijn of haar beroep en zijn of haar prestaties

Een freelance digital marketing consultant of freelance digital marketeer is expert op het gebied van online marketing (affiliation, SEO, productmarketing, loyaliteit). Hij of zij adviseert bedrijven over de online marketingstrategie van een product of merk. Een zzp digital marketing manager of zzp online marketeer heeft daarnaast de expertise die nodig is om het verkeer en de sales op een website te verhogen.

3 Tips om de juiste digital marketing consultant te vinden

Tegenwoordig heeft elk bedrijf een online strategie. Een freelance digital marketing consultant of online marketeer is expert op twee verschillende gebieden: het web en marketing. Door deze dubbele expertise kan hij of zij advies geven over het verbeteren van jouw zichtbaarheid op het internet, met als belangrijkste doel het verkrijgen van kwalitatief verkeer.

Het maakt niet uit of je diensten of producten verkoopt en of je dat in een fysieke winkel doet of online, een freelance digital marketeer zorgt ervoor dat jouw bedrijf online zichtbaar is.

Tegenwoordig hangt er ontzettend veel af van wat voor informatie er op internet over een bedrijf te vinden is. Denk aan reputatie, imago of aankoopbeslissingen. Daarom wil jij zeker weten dat je online zichtbaarheid geoptimaliseerd wordt. Een freelance digitale marketing consultant helpt bij die optimalisatie en zorgt er voor dat jouw ROI (investeringsrendement) omhoog gaat.

Freelance digital marketing managers zijn expert in hun vakgebied en zijn altijd op de hoogte van de laatste web- en marketingtrends, zoals nieuwe social media, veranderingen in het algoritme van Google en de meeste recente marketingtrends. Ze volgen actief de ontwikkelingen in de digitale en de marketingsector, zodat ze een doeltreffende en rendabele strategie kunnen opstellen voor jouw bedrijf.

Een freelance digitale marketing consultant helpt bij het verbeteren van:

  • Inkomend verkeer: het aantal bezoekers op de website
  • De websiteconversie: het aantal bezoekers dat ook daadwerkelijk iets koopt

Verschillende soorten freelance web marketing consultants

Er zijn veel verschillende soorten freelance digital marketeers. Het is een vakgebied dat vrij nieuw is en dat in een razend tempo groeit, er komen regelmatig nieuwe functies bij die onder de noemer digital marketing consultant vallen. Alle digital marketeers hebben echter een breed profiel en zijn op de hoogte van de ontwikkelingen in de online wereld. Hierdoor kunnen ze ingrijpen op verschillende punten in de marketingfunnel – dat is het symbolische pad dat jouw klant volgt vanaf het eerste contact met jouw bedrijf tot de aankoop.

Omdat het moeilijk is elk stukje van deze enorme puzzel perfect te beheersen specialiseren freelance digital marketeers zich in een onderdeel van het proces. Dit zijn een paar voorbeelden van specialisaties:

  • SEO consultant (Search Engine Optimization), of organische vindbaarheid: het verbeteren van de organische (dus niet-betaalde) ranking van een bedrijf in zoekresultaten. Er wordt gewerkt aan de content en de architectuur van een website, zodat deze bovenaan komt te staan in de zoekresultaten van Google of Bing. Dit betekent het creëren van relevante content en het verbeteren van de linkstrategie van een website. Een SEO consultant zal dus tekstschrijvers inschakelen om teksten te schrijven met de zoekwoorden waar jij graag op geranked wil worden. Verschillende elementen worden vervolgens aan elkaar verbonden door interne en externe links. Bij Malt heeft Jason geholpen bij de optimalisatie van het organisch verkeer!
  • SEA consultant, of betaalde vindbaarheid: zorgt ervoor dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt met advertenties die verbonden zijn aan bepaalde zoekwoorden. Als je bijvoorbeeld in een zoekmachine intypt “hotel Utrecht”, zijn de eerste resultaten advertenties van boekingssites. Een freelance SEA-consultant heeft uitgebreide kennis van AdWords, in deze tool van Google beheer je de zoekwoorden en de biedingen op zoekwoorden.
  • SSM consultant (Social Media Marketing), of social media manager: deze freelancers zorgen ervoor dat jij een trouwe achterban krijgt op social media. Hij of zij is expert in verschillende social mediakanalen, zoals Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook en meer. Freelance social media managers zijn hashtag-kenners die met een multi-channelstrategie zorgen voor zichtbaarheid, een goede reputatie en meer sales.

Dit zijn de drie belangrijkste onderdelen van digital marketing, maar er zijn een hoop andere strategieën en tools om de sales van jouw bedrijf te verhogen:

  • E-mailmarketing, het versturen van een periodieke nieuwsbrief naar prospects of klanten. Als een klant zich registreert of iets koopt kun je diegene aan je mailinglist toevoegen.
  • Affiliation, dat betekent dat derden jouw producten of diensten promoten in ruil voor een commissie op de verkoop die daaruit voortkomt.
  • Data-analyse om het surfgedrag van je bezoekers beter te begrijpen.
  • UX design, dit is wanneer een pagina wordt ontworpen met een bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte, inschrijven voor de nieuwsbrief of het kopen van een product.
  • Online reclame.

Freelance digital marketeer gezocht: hoe kies je de perfecte zzp’er?

Het verbeteren van jouw online strategie is niet iets dat in één dag gedaan kan worden. Het zijn projecten op middellange of lange termijn, maar de ROI (return on investment) is hoog. Online marketingopdrachten duren vaak in elk geval een paar maanden. Vind je het spannend om een opdracht op lange termijn uit te schrijven? Geen paniek, daar hebben we een oplossing voor. Stel de freelancer eerst een kortere opdracht voor, zodat je een beeld krijgt van de te verwachten resultaten voor het bedrijf.

Een digitale marketingstrategie is altijd in ontwikkeling. Het proces kan meestal in verschillende fases worden onderverdeeld:

  • Analyse van de huidige situatie
  • Het definiëren van kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen
  • Bepalen van de strategie op de verschillende onderdelen
  • De uitvoering
  • Monitoren van KPI’s (key performance indicators) met behulp van Google Analytics

Je kunt een freelance digital marketeer of digital marketing manager inschakelen om het hele project te beheren. Je kunt ook verschillende freelancers inschakelen die gespecialiseerd zijn in één onderwerp of je kunt een team samenstellen onder leiding van een projectmanager.

Welke keuze je ook maakt, wij raden in elk geval aan om vooraf de scope van de opdracht vast te leggen. Wil je laten analyseren hoe het op dit moment gesteld is met je SEO of wil je een SEA-strategie implementeren? Wat is het doel van de opdracht? Wil je het verkeer op de website verhogen of juist de conversie?

Zie je door de bomen het bos even niet meer? Maak je geen zorgen, een freelance digitale marketing consultant kan ook helpen bij het definiëren van de behoeften en bij het bepalen van de meest effectieve strategie om jouw doelstellingen te bereiken. Daarom hebben we nog een tip: let bij het kiezen van een freelancer ook op hun pedagogische vaardigheden. Als zij kunnen uitleggen wat bepaalde concepten zijn en waarom bepaalde tools beter passen bij jouw doelstellingen, leer jij zelf ook een hoop van online marketing!