Malt Logo

Social Media Managers freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten
No results found
No results found
of Een opdracht indienen
Beveiligde betalingenAxa Opdrachten verzekerd door Hiscox Geverifieerde freelancers

70.000 bedrijven versnellen met Malt

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  • Zoek. Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  • Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  • Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Tarieven van Social Media Manager freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 301.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Social Media Manager in Amsterdam is €444 terwijl die in Rotterdam €441 is, of €420 in Eindhoven.

Social Media Manager: Inzicht in zijn of haar beroep en zijn of haar prestaties

Een freelance social media manager is verantwoordelijk voor het imago van een merk op social media. Deze expert op het gebied van social media heeft een stevige digitale basis, waarmee hij of zij ervoor zorgt dat het merk zichtbaar is en dat het positief ontvangen wordt door de doelgroep. De social media manager is ook verantwoordelijk voor de communicatiestrategie van het bedrijf (in tegenstelling tot de community manager, die krijgt een strategie aangeleverd en voert die vervolgens uit).

3 Tips om de juiste freelance social media manager te vinden

Wat doet een freelance social media manager?

Een freelance social media expert is verantwoordelijk voor het imago van een bedrijf op social media-kanalen en ontwerpt de social media-strategie van de organisatie. Hij of zij is verantwoordelijk voor de optimalisering, het dagelijks beheer en de uitvoering van deze strategie.

Een social media manager onderzoekt op welke kanalen klanten en prospects actief zijn en doet aanbevelingen om de doelgroep op een positieve manier te bereiken. Onder het werk valt het verbeteren van de huidige strategie van het bedrijf of het ontwerpen van een nieuwe strategie, ervoor zorgen dat het merk een trouwe achterban krijgt, het gesprek aangaan met volgers en het creëren van nieuwe leads. Verder beslist de social media-manager wat er gebeurt in crisistijd. Wie neemt het woord? Wat moet er gezegd worden en op welke kanalen?

De rol van een freelance social media manager is strategisch, in tegenstelling tot die van een community manager. Deze twee functies vullen elkaar aan, een community manager voert het operationele gedeelte van de strategie uit die door de social media manager bedacht is.

Wat voor opdrachten doet een freelance social media manager?

Het ontwikkelen van een social media-strategie

Social media managers zijn op de hoogte van de kenmerken van de verschillende social media-kanalen en weten welke kanalen het meest geschikt zijn om de doelstellingen van een merk te behalen. Ze houden actief de trends en het laatste nieuws op het gebied van social media in de gaten. Ook identificeren ze de meest relevante blogs, websites en influencers die het merk kunnen helpen bij het behalen van doelen.

Op basis van deze kennis passen ze de marketingstrategie van het bedrijf aan. Ze maken een social media-plan dat gericht is op de meest relevante kanalen en stellen concrete acties voor. Als de strategie door het bedrijf is goedgekeurd brengt de social media manager die tot uitvoering. Wanneer er een social media-team is (community manager, grafisch ontwerper, etc.) zal de social media manager de medewerkers aansturen bij het uitvoeren van de strategie.

Reputatiebeheer

Met behulp van analysetools bekijken freelance social media managers hoe de posts van het merk het doen op verschillende kanalen. Ook houden ze het nieuws binnen de sector in de gaten en kijken ze wat de concurrentie doet.

Social media managers houden toezicht op de content die wordt geplaatst en zorgen ervoor dat in de posts de waarden van het merk worden uitgedragen. Het is hun verantwoordelijkheid dat het merk een positief imago heeft en ze stellen grenzen aan wat wel en niet gezegd kan worden, met name als er negatieve reacties komen.

Vervolgens analyseren ze wat het effect is van hun interacties, ze bekijken of er nieuw verkeer is en hoe het zit met de loyaliteit van de volgers. Aan de hand daarvan wordt de strategie verder aangescherpt.

Project Management social media

Freelance social media managers krijgen een budget voor social media-projecten. Zij beheren dit budget en houden daarbij rekening met de prioriteiten van de opdrachtgever.

Ze spelen de rol van projectmanager, omdat ze het aanspreekpunt zijn van alle spelers die betrokken zijn bij de digitale communicatie van het bedrijf. Dit kan gaan om interne en externe medewerkers, zoals community managers, grafisch ontwerpers, webredacteuren, etc. Ze zorgen ervoor dat de communicatie tussen afdelingen soepel verloopt en controleren de uiteindelijke content.

Ze leveren ook een bijdrage aan de content op de website van een opdrachtgever, bijvoorbeeld door blogs of websitepagina’s te produceren. Het delen van dit soort teksten op social media is een essentieel onderdeel van de social media-strategie. Zonder relevante inhoud zal het niet lukken om een kwalitatieve achterban te creëren. Een freelance social media manager kan hiervoor samen met de redactioneel projectmanager die verantwoordelijk is voor de content van het merk aan werken.

Trainingen

Soms krijgt een freelance social media manager de opdracht om de medewerkers binnen het bedrijf op te leiden, zodat zij de social media autonoom kunnen beheren. De opdrachtgever hoeft dan geen community manager aan te nemen om de strategie uit te voeren.

Deze trainingen zijn gebaseerd op de social media-strategie die de freelancer heeft ontwikkeld. Op die manier heeft het merk alle kaarten in handen om van hun social media een succes te maken.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een freelance social media manager?

Het tarief van een freelance social media manager hangt af van verschillende factoren. Iemand met meer ervaring zal een hoger tarief rekenen en ook de geografische locatie heeft invloed. In de zoekmachine van Malt kun je op locatie zoeken en op het profiel van freelancers zie je wat voor ervaring zij hebben.

Daarnaast is het goed om op het profiel te kijken binnen welke sectoren een freelance social media manager al heeft gewerkt. Als dit een sector is die overeenkomt met de activiteit van jouw organisatie, kan dit een pluspunt zijn!