Meer dan 70.000 bedrijven gingen je al voor
Meer dan 70.000 bedrijven gingen je al voor
Pieter Valk
€ 500/dag
Moniek Van De Peut
€ 500/dag
Jade T.
€ 600/dag
Hessel Hooglugt
€ 400/dag
Negar Noruzi
Tarief op aanvraag
Sanne C.
€ 600/dag
Céline Decamps
€ 400/dag
Pandora Marfisi
€ 650/dag
Bart Kooi
€ 550/dag
Jessica Luana
€ 700/dag
Zineb Ahaddout- Ten Boden
€ 500/dag
Rik Boere
€ 600/dag
Gabrielle Schouten
Tarief op aanvraag
Marine Miquel
€ 800/dag
Yvette P.
€ 600/dag
Ward Kersten
€ 400/dag
Max Schulze
€ 600/dag
Kohei Kanayasu
€ 520/dag
Marine B.
€ 450/dag
Cayleigh Meyn
€ 480/dag
Suzanne Leemans
€ 680/dag
Julie Van Kersbergen
€ 600/dag
Sophie Lap
€ 600/dag
Jan-Hein Boos
€ 725/dag
Zoek.Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.
Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.
Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.
Een freelance social media manager is verantwoordelijk voor het imago van een merk op social media. Deze expert op het gebied van social media heeft een stevige digitale basis, waarmee hij of zij ervoor zorgt dat het merk zichtbaar is en dat het positief ontvangen wordt door de doelgroep. De social media manager is ook verantwoordelijk voor de communicatiestrategie van het bedrijf (in tegenstelling tot de community manager, die krijgt een strategie aangeleverd en voert die vervolgens uit).
Een freelance social media expert is verantwoordelijk voor het imago van een bedrijf op social media-kanalen en ontwerpt de social media-strategie van de organisatie. Hij of zij is verantwoordelijk voor de optimalisering, het dagelijks beheer en de uitvoering van deze strategie.
Een social media manager onderzoekt op welke kanalen klanten en prospects actief zijn en doet aanbevelingen om de doelgroep op een positieve manier te bereiken. Onder het werk valt het verbeteren van de huidige strategie van het bedrijf of het ontwerpen van een nieuwe strategie, ervoor zorgen dat het merk een trouwe achterban krijgt, het gesprek aangaan met volgers en het creëren van nieuwe leads. Verder beslist de social media-manager wat er gebeurt in crisistijd. Wie neemt het woord? Wat moet er gezegd worden en op welke kanalen?
De rol van een freelance social media manager is strategisch, in tegenstelling tot die van een community manager. Deze twee functies vullen elkaar aan, een community manager voert het operationele gedeelte van de strategie uit die door de social media manager bedacht is.
Wat voor opdrachten doet een freelance social media manager?
Social media managers zijn op de hoogte van de kenmerken van de verschillende social media-kanalen en weten welke kanalen het meest geschikt zijn om de doelstellingen van een merk te behalen. Ze houden actief de trends en het laatste nieuws op het gebied van social media in de gaten. Ook identificeren ze de meest relevante blogs, websites en influencers die het merk kunnen helpen bij het behalen van doelen.
Op basis van deze kennis passen ze de marketingstrategie van het bedrijf aan. Ze maken een social media-plan dat gericht is op de meest relevante kanalen en stellen concrete acties voor. Als de strategie door het bedrijf is goedgekeurd brengt de social media manager die tot uitvoering. Wanneer er een social media-team is (community manager, grafisch ontwerper, etc.) zal de social media manager de medewerkers aansturen bij het uitvoeren van de strategie.
Met behulp van analysetools bekijken freelance social media managers hoe de posts van het merk het doen op verschillende kanalen. Ook houden ze het nieuws binnen de sector in de gaten en kijken ze wat de concurrentie doet.
Social media managers houden toezicht op de content die wordt geplaatst en zorgen ervoor dat in de posts de waarden van het merk worden uitgedragen. Het is hun verantwoordelijkheid dat het merk een positief imago heeft en ze stellen grenzen aan wat wel en niet gezegd kan worden, met name als er negatieve reacties komen.
Vervolgens analyseren ze wat het effect is van hun interacties, ze bekijken of er nieuw verkeer is en hoe het zit met de loyaliteit van de volgers. Aan de hand daarvan wordt de strategie verder aangescherpt.
Freelance social media managers krijgen een budget voor social media-projecten. Zij beheren dit budget en houden daarbij rekening met de prioriteiten van de opdrachtgever.
Ze spelen de rol van projectmanager, omdat ze het aanspreekpunt zijn van alle spelers die betrokken zijn bij de digitale communicatie van het bedrijf. Dit kan gaan om interne en externe medewerkers, zoals community managers, grafisch ontwerpers, webredacteuren, etc. Ze zorgen ervoor dat de communicatie tussen afdelingen soepel verloopt en controleren de uiteindelijke content.
Ze leveren ook een bijdrage aan de content op de website van een opdrachtgever, bijvoorbeeld door blogs of websitepagina’s te produceren. Het delen van dit soort teksten op social media is een essentieel onderdeel van de social media-strategie. Zonder relevante inhoud zal het niet lukken om een kwalitatieve achterban te creëren. Een freelance social media manager kan hiervoor samen met de redactioneel projectmanager die verantwoordelijk is voor de content van het merk aan werken.
Soms krijgt een freelance social media manager de opdracht om de medewerkers binnen het bedrijf op te leiden, zodat zij de social media autonoom kunnen beheren. De opdrachtgever hoeft dan geen community manager aan te nemen om de strategie uit te voeren.
Deze trainingen zijn gebaseerd op de social media-strategie die de freelancer heeft ontwikkeld. Op die manier heeft het merk alle kaarten in handen om van hun social media een succes te maken.
Het tarief van een freelance social media manager hangt af van verschillende factoren. Iemand met meer ervaring zal een hoger tarief rekenen en ook de geografische locatie heeft invloed. In de zoekmachine van Malt kun je op locatie zoeken en op het profiel van freelancers zie je wat voor ervaring zij hebben.
Daarnaast is het goed om op het profiel te kijken binnen welke sectoren een freelance social media manager al heeft gewerkt. Als dit een sector is die overeenkomt met de activiteit van jouw organisatie, kan dit een pluspunt zijn!
Een account aanmaken bij Malt
Al ingeschreven bij Malt? Inloggen
Aanmelden
Nog geen lid van Malt? Registreren
Wachtwoord herstellen
Voer het e-mailadres in dat aan je account gekoppeld is, zodat wij je een e-mail kunnen sturen om je wachtwoord te herstellen.
Er is een link naar je verstuurd waarmee je je wachtwoord kunt herstellen.
Welkom bij Malt
Wie ben je?
Mijn opdrachtgevergegevens invullen
Met deze gegevens kunnen we je een dienst van Malt aanbieden die bij je profiel past.
De beschikbare diensten en functies kunnen per land verschillen