Social Media Managers freelancers

    - De grootste community van talenten in digitale beroepen
    - Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
    - Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten

Vind een Social Media Managers

Malt is een freelance marketplace waar vraag en aanbod samenkomen

Malt is geen agency noch job board. Klanten zoeken makkelijk naar de juiste profielen en komen rechtstreeks in contact met freelancers.

icon of people doing a high five
70k opdrachtgevers

Vinden bij ons betrouwbare freelancers

+800K freelancers

Boosten hier hun carrière

1 oplossing

Om hun samenwerking te versterken

Met freelancers werken was nog nooit zo simpel

Van registratie tot betalingen, Malt maakt het makkelijk.

number 1
Vind jouw freelancer

Browse door de profielen van freelancers en neem direct contact op met degenen die je aanspreken, of plaats gelijk een opdracht om een reactie te krijgen van freelancers die aan je specificaties voldoen.

number 2
Online overeenkomsten

Chat rechtstreeks met freelancers via onze interface, maak je keuze en accepteer met één klik een offerte.

number 3
Eenvoudige betalingen

Profiteer van flexibele betalingsmethoden, zoals vooruitbetaling of facturen. Freelancers worden snel betaald aan het einde van het project.

Tarieven van Social Media Manager freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 303.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Social Media Manager in Amsterdam is €444 terwijl die in Rotterdam €442 is, of €424 in Eindhoven.

Sociale media manager: Zijn of haar beroep en de prestaties ervan begrijpen

Een freelance social media manager is verantwoordelijk voor het imago van een merk op social media. Deze expert in sociale media heeft een solide digitale basis, die hij of zij gebruikt om ervoor te zorgen dat het merk zichtbaar is en positief wordt ontvangen door het doelpubliek. De social media manager is ook verantwoordelijk voor de communicatiestrategie van het bedrijf (in tegenstelling tot de community manager, die een strategie krijgt en deze vervolgens uitvoert).

Een freelance social media expert is verantwoordelijk voor het imago van een bedrijf op social media kanalen en ontwerpt de social media strategie van de organisatie. Hij of zij is verantwoordelijk voor de optimalisatie, het dagelijkse beheer en de implementatie van deze strategie.

Een social media manager onderzoekt op welke kanalen klanten en prospects actief zijn en doet aanbevelingen om de doelgroep op een positieve manier te bereiken. Het werk omvat het verbeteren van de huidige strategie van het bedrijf of het ontwerpen van een nieuwe strategie, ervoor zorgen dat het merk een loyale aanhang krijgt, de dialoog aangaan met volgers en nieuwe leads creëren. Bovendien beslist de social media manager wat er moet gebeuren in tijden van crisis. Wie neemt het woord? Wat moet er gezegd worden en op welke kanalen?

De rol van een freelance social media manager is strategisch, in tegenstelling tot die van een community manager. Deze twee rollen vullen elkaar aan, een community manager voert het operationele deel van de strategie uit die door de social media manager is bedacht.

Een social media-strategie ontwikkelen

Social media managers kennen de kenmerken van verschillende social media-kanalen en weten welke kanalen het meest geschikt zijn om de doelen van een merk te bereiken. Ze houden actief de trends en het laatste nieuws op het gebied van sociale media in de gaten. Ze identificeren ook de meest relevante blogs, websites en beïnvloeders die het merk kunnen helpen om doelen te bereiken.

Op basis van deze kennis passen zij de marketingstrategie van het bedrijf aan. Ze maken een social media-plan gericht op de meest relevante kanalen en stellen concrete acties voor. Zodra de strategie door het bedrijf is goedgekeurd, zorgt de social media manager voor de implementatie ervan. Als er een social media-team is (community manager, grafisch ontwerper, etc.), stuurt de social media-manager de medewerkers aan bij het implementeren van de strategie.

Reputatiebeheer

Met behulp van analysetools bekijken freelance social media managers hoe de posts van het merk het doen op verschillende kanalen. Ze houden ook het nieuws uit de branche in de gaten en kijken wat de concurrentie doet.

Social media managers houden toezicht op de inhoud die wordt gepost en zorgen ervoor dat de posts de waarden van het merk uitstralen. Het is hun verantwoordelijkheid dat het merk een positief imago heeft en ze stellen grenzen aan wat wel en niet gezegd kan worden, vooral als er negatieve reacties komen.

Vervolgens analyseren ze het effect van hun interacties, kijken ze of er nieuw verkeer is en hoe het zit met de loyaliteit van de volgers. Op basis hiervan wordt de strategie verder verfijnd.

Projectbeheer sociale media

Freelance social media managers krijgen een budget voor social media projecten. Ze beheren dit budget en houden daarbij rekening met de prioriteiten van de klant.

Ze spelen de rol van projectmanager omdat ze het aanspreekpunt zijn voor alle spelers die betrokken zijn bij de digitale communicatie van het bedrijf. Dit kunnen interne en externe medewerkers zijn, zoals community managers, grafisch ontwerpers, webredacteuren, enz. Zij zorgen voor een soepele communicatie tussen afdelingen en controleren de uiteindelijke inhoud.

Zij dragen ook inhoud bij aan de website van een klant, bijvoorbeeld door blogs of websitepagina's te produceren. Het delen van dit soort teksten op sociale media is een essentieel onderdeel van de sociale mediastrategie. Zonder relevante inhoud zal het niet lukken om een kwalitatief goede aanhang te creëren. Een freelance social media manager kan hieraan samenwerken met de redactionele projectmanager die verantwoordelijk is voor de inhoud van het merk.

Training

Soms krijgt een freelance social media manager de taak om werknemers binnen het bedrijf op te leiden zodat zij zelfstandig social media kunnen beheren. De klant hoeft dan geen community manager in te huren om de strategie uit te voeren.

Deze trainingen zijn gebaseerd op de social media-strategie die door de freelancer is ontwikkeld. Op deze manier heeft het merk alle troeven in handen om van hun sociale media een succes te maken.

Het tarief van een freelance social media manager hangt af van verschillende factoren. Iemand met meer ervaring zal een hoger tarief vragen en ook de geografische locatie is van invloed. In de zoekmachine van Malt kunt u zoeken op locatie en op de profielen van freelancers kunt u zien wat voor ervaring ze hebben.

Daarnaast is het goed om op het profiel te kijken in welke sectoren een freelance social media manager al gewerkt heeft. Als dit een sector is die overeenkomt met de activiteiten van uw organisatie, kan dit een pluspunt zijn!