Persvoorlichters freelancers

  • De grootste community van talenten in digitale beroepen
  • Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
  • Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten

Beveiligde betalingen

Axa Opdrachten verzekerd door Hiscox

Geverifieerde freelancers

Meer dan 70.000 bedrijven gingen je al voor

  • Crédit Agricole
  • AXA
  • Netseen
  • Evaneos
  • BlaBlaCar

Eindelijk. Een snelle en slimme manier om freelancers te vinden

  1. Zoek.Vind in een paar klikken de juiste freelancer voor jouw project. Ontdek eenvoudig het juiste talent tussen duizenden geverifieerde profielen met onze slimme zoekmachine.

  2. Huur in. Manage quotes, contracten, deadlines en overige communicatie op één centrale plek, via Malts intuïtieve interface.

  3. Herhaal. Project afgerond? Zodra jouw betaling onderweg is naar jouw freelancer, kun je direct een nieuw project opstarten.

Persvoorlichter: Inzicht in zijn of haar beroep en zijn of haar prestaties

Freelance persvoorlichter: Alles over het beroep en de diensten

Een persvoorlichter is de woordvoerder van een bedrijf voor de media. Hij of zij verbetert de zichtbaarheid van een merk of een evenement door informatie te geven aan journalisten. Het doel van de persvoorlichter is om journalisten zover te krijgen dat ze nieuws over het bedrijf via hun platform delen met het brede publiek. Het is daarom belangrijk dat de persvoorlichter relevante connecties heeft bij de media.

1. Wat doet een persvoorlichter?

Persvoorlichters vertegenwoordigen een bedrijf in verschillende media, zoals televisie, geschreven pers, radio, web, en meer. Ze staan in direct contact met journalisten. Het is hun werk om te selecteren welk nieuws relevant is om naar buiten te brengen en om ervoor te zorgen dat dit correct wordt gedeeld met de beoogde doelgroep.

Voor elke opdrachtgever zullen persvoorlichters een bepaalde stijl en toon gebruiken, dit hangt af van het bedrijf en de sector. Je spreekt een financieel journalist bijvoorbeeld niet op dezelfde manier aan als een foodblogger. Ze kiezen de beste invalshoek om hun doelgroep aan te spreken en zijn goed op de hoogte van de kenmerken van verschillende media, zodat het nieuws door de juiste journalisten wordt opgepikt.

De laatste jaren is het beroep van persvoorlichters sterk veranderd door de opkomst van social media. Ze krijgen nu te maken met influencers (bloggers, instagrammers, etc.) en het traditionele journalistieke model is omgeslagen. Er is nu veel meer vraag naar een persoonlijke benadering van consumenten.

2. Wat voor opdrachten doet een freelance persvoorlichter?

Schrijven van persberichten

Persvoorlichters communiceren over het algemeen met de media via traditionele persberichten. Hierin wordt relevant nieuws op een aantrekkelijke manier gepresenteerd, dit wordt aangevuld met algemene informatie over het bedrijf. Op die manier geven zij journalisten alle nodige details om een artikel te schrijven over het nieuws.Om een persbericht aan te kleden kan een persvoorlichter een beroep doen op een fotograaf of grafisch ontwerper. Zij helpen met het visueel vormgeven van de informatie die overgebracht moet worden.

Verzorgen van persevenementen

Freelance persvoorlichters organiseren evenementen waar ze journalisten en influencers voor uitnodigen. Tijdens deze evenementen wordt nieuws over het bedrijf gedeeld. Het kan gaan om persconferenties, voorlichtingen tijdens een ontbijt of lunch of andere evenementen.

Voor zo’n evenement verzorgen ze de uitnodigingen, reserveren ze de ruimte, sturen ze de dienstverleners aan, etc. Ook treden zij op als woordvoerder, ze geven een presentatie namens hun opdrachtgever en beantwoorden eventuele vragen van de pers.

Netwerken

Om hun werk goed te kunnen doen hebben persvoorlichters de juiste contacten nodig. Ze moeten weten welke journalisten en influencers een publiek hebben dat relevant is voor hun verschillende opdrachtgevers. In een dossier noteren ze welke contacten kunnen voorzien in welke behoeften. Elke persvoorlichter heeft een uniek contactenbestand en dit waardevolle document wordt met zorg bijgehouden.

Beheer van het persoverzicht

Natuurlijk wil je als bedrijf weten of je wordt opgepikt in de media. Persvoorlichters inventariseren daarom wat voor nieuws er wordt uitgebracht naar aanleiding van hun persberichten. Dit gaat om artikelen, reportages, posts op social media, etc.

Voordat ze een persbericht uitbrengen doen persvoorlichters onderzoek naar hoe het onderwerp in de media wordt besproken. Zijn eerder verschenen berichten over het onderwerp negatief of positief? Dit wordt opgenomen in een persoverzicht, wat aangevuld wordt met andere interessante gegevens, zoals citaten, opinies en e-mailuitwisselingen.

3. Waar moet je op letten bij het kiezen van een freelance social media manager?

Referenties en specialisaties

Kijk voor het inhuren van een freelance persvoorlichter op hun profiel naar het soort bedrijf waar hij of zij eerder voor heeft gewerkt. Sommige persvoorlichters zijn gespecialiseerd in een bepaalde sector (horeca, technologie, industrie, etc.) of een bepaald soort communicatie (corporate, crisis, etc.).

Reputatie

Op het platform van Malt kunnen opdrachtgevers na afloop van een opdracht een beoordeling achterlaten. Ook kunnen freelancers aan hun contacten vragen om een aanbeveling te schrijven. Door deze reviews krijg je alvast een beeld van de werkwijze en de reputatie van een persvoorlichter en weet je zeker dat hij of zij de kwaliteiten heeft waar jij naar op zoek bent.

Ervaring

Bij het selecteren van freelancers kijk je natuurlijk altijd naar de ervaring die iemand heeft. Bij een persvoorlichter heeft dit echter een extra dimensie. Iemand die langer in het vak actief is heeft meer kans gehad om waardevolle contacten te vinden voor zijn of haar adresboek!