Malt Logo

Persvoorlichters freelancers

    - De grootste community van talenten in digitale beroepen
    - Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
    - Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten

Malt is een freelance marketplace waar vraag en aanbod samenkomen

Malt is geen agency noch job board. Klanten zoeken makkelijk naar de juiste profielen en komen rechtstreeks in contact met freelancers.

icon of people doing a high five
70k opdrachtgevers

Vinden bij ons betrouwbare freelancers

+700K freelancers

Boosten hier hun carrière

1 oplossing

Om hun samenwerking te versterken

Met freelancers werken was nog nooit zo simpel

Van registratie tot betalingen, Malt maakt het makkelijk.

number 1
Vind jouw freelancer

Browse door de profielen van freelancers en neem direct contact op met degenen die je aanspreken, of plaats gelijk een opdracht om een reactie te krijgen van freelancers die aan je specificaties voldoen.

number 2
Online overeenkomsten

Chat rechtstreeks met freelancers via onze interface, maak je keuze en accepteer met één klik een offerte.

number 3
Eenvoudige betalingen

Profiteer van flexibele betalingsmethoden, zoals vooruitbetaling of facturen. Freelancers worden snel betaald aan het einde van het project.

Tarieven van Persvoorlichter freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 704.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Persvoorlichter in Amsterdam is €850 terwijl die in Rotterdam €783 is, of €925 in Eindhoven.

Freelance persvoorlichter: Alles over het beroep en de diensten

Een persvoorlichter is de woordvoerder van een bedrijf tegenover de media. Hij of zij verbetert de zichtbaarheid van een merk of evenement door journalisten van informatie te voorzien. Het doel van de persvoorlichter is om journalisten nieuws over het bedrijf te laten delen met het grote publiek via hun platform. Daarom is het belangrijk dat de persvoorlichter relevante connecties met de media heeft.

Persvoorlichters vertegenwoordigen een bedrijf in verschillende media, zoals televisie, geschreven pers, radio, internet en meer. Ze staan in direct contact met journalisten. Het is hun taak om te selecteren welk nieuws relevant is om naar buiten te brengen en ervoor te zorgen dat het op de juiste manier wordt gedeeld met het beoogde publiek.

Voor elke klant gebruiken persvoorlichters een bepaalde stijl en toon; dit hangt af van het bedrijf en de branche. Een financieel journalist zult u bijvoorbeeld niet op dezelfde manier aanspreken als een blogger over eten. Ze kiezen de beste invalshoek om hun doelgroep aan te spreken en zijn goed op de hoogte van de kenmerken van verschillende media, zodat het nieuws door de juiste journalisten wordt opgepikt.

In de afgelopen jaren is het beroep van persvoorlichter aanzienlijk veranderd door de opkomst van sociale media. Ze hebben nu te maken met beïnvloeders (bloggers, instagrammers, enz.) en het traditionele journalistieke model is omgedraaid. Er is nu veel meer vraag naar een persoonlijke benadering van consumenten.

Een freelance persvoorlichter heeft verschillende vaardigheden nodig om de mediarelaties en publieke communicatie voor klanten of organisaties effectief te beheren. Ten eerste zijn uitstekende communicatieve vaardigheden essentieel voor het opstellen van overtuigende persberichten, pitches en mediamateriaal, en voor het houden van media-interviews en briefings. Sterke schrijfvaardigheden zijn cruciaal voor het opstellen van duidelijke en beknopte persberichten en andere schriftelijke communicatie. Daarnaast zijn interpersoonlijke vaardigheden belangrijk voor het opbouwen en onderhouden van relaties met journalisten, redacteuren en andere mediaprofessionals. Strategisch denken en probleemoplossend vermogen stellen persvoorlichters in staat om te anticiperen op mogelijke problemen en proactieve communicatiestrategieën te ontwikkelen om deze effectief aan te pakken. Aanpassingsvermogen en flexibiliteit zijn ook waardevolle eigenschappen, omdat persvoorlichters vaak snel moeten reageren op veranderende medialandschappen en opkomende problemen. In het algemeen is een combinatie van communicatie-, schrijf-, interpersoonlijke, strategische en aanpassingsvaardigheden essentieel voor succes als freelance persvoorlichter.

Persberichten schrijven

Persvoorlichters communiceren over het algemeen met de media via traditionele persberichten. Hierin wordt relevant nieuws op een aantrekkelijke manier gepresenteerd, aangevuld met algemene informatie over het bedrijf. Op deze manier geven ze journalisten alle benodigde details om een artikel over het nieuws te schrijven. Om een persbericht aan te kleden, kan een persvoorlichter een fotograaf of grafisch ontwerper inhuren. Zij helpen de informatie die overgebracht moet worden visueel vorm te geven.

Persevenementen verzorgen

Freelance persvoorlichters organiseren evenementen waarvoor ze journalisten en beïnvloeders uitnodigen. Tijdens deze evenementen wordt nieuws over het bedrijf gedeeld. Dit kunnen persconferenties, briefings tijdens een ontbijt of lunch of andere evenementen zijn.

Voor zo'n evenement regelen zij de uitnodigingen, reserveren de ruimte, sturen de dienstverleners aan, enz. Ze treden ook op als woordvoerder, geven een presentatie namens hun klant en beantwoorden eventuele vragen van de pers.

Netwerken

Om hun werk goed te kunnen doen, hebben persvoorlichters de juiste contacten nodig. Ze moeten weten welke journalisten en beïnvloeders een publiek hebben dat relevant is voor hun verschillende klanten. In een dossier noteren ze welke contacten aan welke behoeften kunnen voldoen. Elke persvoorlichter heeft een uniek contactenbestand en dit waardevolle document wordt zorgvuldig bijgehouden.

Het persdossier beheren

Natuurlijk wilt u als bedrijf weten of u in de media wordt opgepikt. Persfunctionarissen inventariseren daarom welk nieuws er naar aanleiding van hun persberichten wordt gepubliceerd. Dit omvat artikelen, rapporten, berichten op sociale media, enz.

Voordat ze een persbericht uitgeven, onderzoeken persvoorlichters hoe het onderwerp in de media wordt behandeld. Zijn eerder gepubliceerde berichten over het onderwerp negatief of positief? Dit wordt opgenomen in een persoverzicht, dat wordt aangevuld met andere interessante gegevens, zoals citaten, meningen en e-mailwisselingen.

Referenties en specialisaties

Voordat u een freelance persvoorlichter inhuurt, controleert u hun profiel op het soort bedrijf waar hij of zij eerder voor heeft gewerkt. Sommige persvoorlichters zijn gespecialiseerd in een bepaalde sector (horeca, technologie, industrie, etc.) of een bepaald type communicatie (zakelijk, crisis, etc.).

Reputatie

Op het platform van Malt kunnen klanten na afloop van een opdracht een beoordeling achterlaten. Ook kunnen freelancers hun contacten vragen om een aanbeveling te schrijven. Deze beoordelingen geven u een idee van de werkwijze en reputatie van een persvoorlichter en u kunt er zeker van zijn dat hij of zij de kwaliteiten heeft die u zoekt.

Ervaring

Bij het selecteren van freelancers kijkt u natuurlijk altijd naar de ervaring die iemand heeft. Bij een persvoorlichter heeft dit echter een extra dimensie. Iemand die al langer in het vak zit, heeft meer kans gehad om waardevolle contacten te vinden voor zijn of haar directory!