Malt Logo

Journalisten freelancers

    - De grootste community van talenten in digitale beroepen
    - Een vereenvoudigd beheer van al je opdrachten
    - Begeleiding en op je behoeften afgestemde diensten

Vind een Journalisten

Malt is een freelance marketplace waar vraag en aanbod samenkomen

Malt is geen agency noch job board. Klanten zoeken makkelijk naar de juiste profielen en komen rechtstreeks in contact met freelancers.

icon of people doing a high five
70k opdrachtgevers

Vinden bij ons betrouwbare freelancers

+700K freelancers

Boosten hier hun carrière

1 oplossing

Om hun samenwerking te versterken

Met freelancers werken was nog nooit zo simpel

Van registratie tot betalingen, Malt maakt het makkelijk.

number 1
Vind jouw freelancer

Browse door de profielen van freelancers en neem direct contact op met degenen die je aanspreken, of plaats gelijk een opdracht om een reactie te krijgen van freelancers die aan je specificaties voldoen.

number 2
Online overeenkomsten

Chat rechtstreeks met freelancers via onze interface, maak je keuze en accepteer met één klik een offerte.

number 3
Eenvoudige betalingen

Profiteer van flexibele betalingsmethoden, zoals vooruitbetaling of facturen. Freelancers worden snel betaald aan het einde van het project.

Tarieven van Journalist freelancers

Het gemiddelde dagtarief van ervaren freelancers bedraagt € 312.

Hun dagtarief verschilt afhankelijk van de stad waarin ze zich bevinden. Voorbeeld: het dagtarief van een Journalist in Amsterdam is €433 terwijl die in Rotterdam €436 is, of €410 in Eindhoven.

Freelance journalist: Alles over het beroep en de diensten

Freelance journalisten schrijven teksten voor verschillende media. Ze zijn niet afhankelijk van een persorganisatie en kunnen voor verschillende media werken. Freelance journalisten worden betaald per artikel of nieuwsitem. Filter op het platform van Malt wanneer u op zoek bent naar een freelance journalist op competenties en onderwerpen, zoals politiek, zaken, sport of entertainment, of kies voor een meer veelzijdige kandidaat met ervaring in verschillende sectoren.

Freelance of freelance journalisten zijn niet gebonden aan een bepaald persbureau of mediakanaal. Ze werken onafhankelijk en verkopen de artikelen, reportages of interviews die ze schrijven aan media en andere bedrijven. Freelance journalisten schrijven dus voor verschillende klanten. Ze produceren teksten voor verschillende mediakanalen, zowel online als gedrukt. Net als journalisten in loondienst kunnen freelance journalisten voor de media werken (websites, radio, televisie, drukwerk), maar het verschil is dat ze onafhankelijk zijn en er geen ondergeschikte relatie is tussen de journalist en de klant.

De meeste freelance journalisten zijn geen professionele journalisten, en daarom hebben ze niet altijd een perskaart. Vooral voor jonge schrijvers zijn freelance opdrachten een goede manier om ervaring op te doen en naam te maken als journalist. De eerste paar jaar van hun carrière schrijven ze voor verschillende redacties, totdat ze ergens als vaste schrijver worden aangenomen. Sommige journalisten kiezen er echter voor om onafhankelijk te blijven en hun ervaring te gebruiken om voor de media of voor andere bedrijven te werken.

Een journalist die ervoor kiest om zelfstandig te zijn, is niet aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten en valt dus niet onder de cao voor journalisten. Als zzp'er hebben ze een andere juridische status, ze staan aan het hoofd van hun eigen bedrijf.

Een freelance journalist moet niet verward worden met een freelance webredacteur. Het verschil is dat een journalist gebonden is aan de strikte ethische regels van het beroep. Een webredacteur schrijft voornamelijk inhoud voor websites van bedrijven. Ze zullen waarschijnlijk geen stukken schrijven voor een nieuwssite of een krant; daar hebt u enige journalistieke ervaring voor nodig.

Zzp-journalisten kunnen zelfstandig een complete reportage maken, inclusief foto's of videobeelden, interviews en de tekst die actuele gebeurtenissen beschrijft. Bij het schrijven van het artikel houden ze rekening met de schrijfstijl van het bedrijf waarvoor ze werken. Freelancer journalisten zijn schrijftalenten en ze maken geen spel- of grammaticafouten. Naast artikelen schrijven ze ook persberichten. Een freelance journalist moet soms het veld in om een nieuwsbericht te schrijven. 

Dankzij deze autonomie kunnen freelance journalisten snel informatie overschrijven wanneer ze door een redacteur worden ingehuurd voor een opdracht. En ze kunnen rapporten of gelijkwaardige inhoud leveren aan andere bedrijven dan mediakanalen, in welk geval ze vaak samenwerken met marketingmanagers, tekstschrijvers, SEO-consultants, enz. Sommige freelance journalisten zijn zelf gespecialiseerd in online schrijven en SEO. Door het brede scala aan profielen dat freelance journalisten tot hun beschikking hebben, zijn er geen grenzen aan de inhoud die ze kunnen produceren.

De vaardigheden van een freelance journalist zijn veelzijdig en combineren een sterke schrijfvaardigheid met onderzoeksinzicht, aanpassingsvermogen en een scherp oog voor storytelling. Freelance journalisten moeten over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikken om effectief bronnen te interviewen en informatie op een duidelijke en boeiende manier aan hun publiek over te brengen. Ze moeten bedreven zijn in het uitvoeren van grondig onderzoek om accurate en relevante informatie voor hun artikelen te verzamelen. Daarnaast moeten freelancers zelfgemotiveerd en georganiseerd zijn, hun tijd effectief kunnen beheren om deadlines te halen en met meerdere projecten tegelijk kunnen jongleren. Aanpassingsvermogen is van groot belang omdat ze een breed scala aan onderwerpen en formaten kunnen behandelen, van nieuwsartikelen tot verhalen, waardoor ze hun schrijfstijl en aanpak snel moeten aanpassen aan verschillende doelgroepen en platforms. Over het algemeen blinkt een succesvolle freelance journalist uit in schrijven, onderzoek, communicatie, tijdbeheer en aanpassingsvermogen, zodat hij of zij goed kan gedijen in het steeds veranderende journalistieke landschap.

Bent u op zoek naar een zzp-journalist? Dan zijn er een paar dingen waar u rekening mee moet houden. Mout geeft enkele tips om ervoor te zorgen dat u de freelance journalist vindt die bij uw bedrijf past.

Expertise

In uw zoektocht naar een freelance journalist is het een goed idee om te kijken of hij of zij ervaring heeft in uw branche. Sommige freelancers zijn gespecialiseerd in een bepaald onderwerp (sport, gezondheid, politiek, economie, enz.), terwijl anderen veelzijdiger zijn en over verschillende onderwerpen schrijven. Op de profielpagina van een freelancer kunt u zien wat voor werk zij in het verleden hebben gedaan. Ook kunt u in de zoekmachine op het freelance platform van Malt filteren op gewenste diensten, zoals een fotoreportage, podcast of interview. Op die manier kunt u de meest geschikte profielen van freelance journalisten vinden.

Ervaring

Bent u op zoek naar een freelance journalist die teksten van hoge kwaliteit produceert en een goede reputatie heeft bij verschillende redacties? Richt u dan op de profielen met de meeste ervaring. Op het Malt-profiel van een freelance journalist kunt u zien voor welke klanten zij eerder hebben gewerkt. Dit geeft een goed idee van hun ervaring als journalist. In tegenstelling tot webredacteuren worden nieuwsberichten van journalisten onder hun eigen naam gepubliceerd. U kunt dus gemakkelijk controleren of het portfolio van een freelance journalist authentiek is. Bovendien krijgt u door de beoordelingen die klanten na een opdracht op het profiel van een freelancer kunnen achterlaten een idee van hoe de samenwerking is verlopen.

Tarieven

Freelance journalisten rekenen per nieuwsitem dat ze schrijven. De prijs hangt af van de lengte van het artikel en of er bijvoorbeeld foto's bij zitten. Een freelance journalist kan ervoor kiezen om een tarief per woord of een uurtarief aan te rekenen. Op het platform van Malt kunt u snel zien voor welk dagtarief een freelance journalist werkt. U kunt dan contact met hem of haar opnemen om de details van de opdracht te bespreken, zodat hij of zij een offerte kan opstellen.