Meer informatie over de KPI’s op je Maltprofiel en hoe je ze kunt optimaliseren.
Freelance
Kijk je naar de KPI’s op je profiel en kun je wel wat hulp gebruiken? Wil je jouw profiel ook een boost geven? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten!
Heb je geen zin om dit artikel te lezen, maar wil je liever een snelle samenvatting? Bekijk dan deze video:
Profiel
Bij Malt leven we naar de uitspraak “meer is beter”. Daarmee doelen we niet alleen op het aantal freelancers en klanten dat we willen bereiken, maar dit geldt ook voor het profiel van freelancers dat zo veel mogelijk ingevuld moet worden. Het doel? Om op 100% te komen!
Volledig profiel
Bij Malt is een profiel ‘volledig’ als de volgende elementen aanwezig zijn:
Een titel
Een profielfoto
Minstens 4 tags
Een beschrijving van minimaal 200 karakters
Een dagtarief
Na het aanmaken van een profiel ziet de freelancer een checklist met wat er nog aangevuld moet worden. Op deze manier willen we freelancers laten zien wat er nog moet gebeuren en ze aanmoedigen om het profiel zo volledig mogelijk te maken. Alleen de freelancer zelf kan deze checklist zien.
Gevorderd profiel
Dit moet je doen voor een gevorderd profiel:
Al het bovenstaande
Tenminste één item toevoegen als werkervaring
Tenminste 3 tags toevoegen onder vaardigheden (je hebt dus minimaal 7 tags)
Het freelancer handvest ondertekenen
Tenminste één taal toevoegen
100% voltooid
Hoe krijg je een profiel dat 100% voltooid is? Voeg het volgende toe:
Je locatie en of je op afstand werkt of niet
Informatie over je opleiding en diploma's
Je projectvoorkeuren
Statistieken
Op je profiel vind je meerdere dashboards, hieronder vertellen we wat ze precies inhouden.
Mijn zichtbaarheid
Bekijk hier op week- of maandbasis je gegevens met betrekking tot zichtbaarheid:
Mensen die je hebben toegevoegd aan hun favorieten
Hier zie je hoeveel klanten jouw profiel hebben toegevoegd aan hun ‘favorieten’. Dit is niet op week- of maandbasis, maar het is een complete lijst. Dat betekent dus dat het mogelijk is dat klanten je gisteren aan hun favorieten hebben toegevoegd, maar het kan ook 2 jaar geleden zijn.
Weergaven in zoekresultaten
Dit is het aantal keer dat jouw profiel in de zoekresultaten naar voren kwam als klanten zochten naar een freelancer met trefwoorden die op jouw profiel voorkomen. Dit is erg handig, want je ziet of je profiel wordt gezien door potentiële klanten. Is dit niet zo? Dan kun je deze tool gebruiken om betere trefwoorden te definiëren.
Mijn profiel komt niet vaak voor in zoekresultaten. Wat kan ik doen?
Bekijk je profiel en pas je trefwoorden aan. Aarzel niet om profielen van andere freelancers in dezelfde beroepsgroep te bekijken.
Zorg ervoor dat je profiel onder de juiste beroepsgroep valt
Voeg werkervaring toe met details over je projecten. Freelancers slaan dit vaak over, maar het is een cruciale stap om vertrouwen te wekken bij mogelijke klanten.
Voeg informatie toe over je opleidingen
Goed om te weten: net als bij veel bedrijven is het vaak seizoensgebonden hoe vaak je in de zoekresultaten voorkomt. Het aantal weergaven zal waarschijnlijk lager liggen in augustus of december.
Profielweergaven
Hier zie je hoe vaak een potentiële klant op je profiel heeft geklikt om het te bekijken. Deze gegevens kun je goed vergelijken met je zichtbaarheid in de zoekmachine. Als je aanzienlijk minder profielweergaven hebt dan weergaven in zoekresultaten, betekent dit waarschijnlijk dat je je profiel moet verbeteren. Begin met je profielfoto, dagtarief en je tags.
Als je beter zichtbaar wilt worden op Malt is het belangrijk om je profiel te optimaliseren. Bekijk in dit artikel hoe je dat kunt doen.
Trefwoorden
Trefwoorden, dat zijn onze favoriete woorden bij Malt. En ze helpen je om succesvol te zijn op onze marktplaats voor freelancers.
In je statistieken vind je een dashboard met jouw trefwoorden, het aantal weergaven in zoekresultaten en je plaatsing:
Trefwoorden: dit zijn alle trefwoorden die klanten gebruiken en die overeenkomen met de trefwoorden op jouw profiel (dus welke ze het meest gebruiken).
Weergave: in de tweede kolom zie je hoe vaak je in de zoekresultaten voorkwam als klanten zochten op deze trefwoorden.
Plaats: dit is jouw plaats in de zoekresultaten, dus op welke positie jouw profiel stond wanneer klanten op een bepaald trefwoord zochten. Een voorbeeld: als je op de 100e plek voorkwam bij één belangrijk trefwoord, is het een goed idee om je profiel te bekijken en ervoor te zorgen dat dit trefwoord en de bijbehorende competenties meerdere keren voorkomen op je profiel.
Het kan tijd kosten om je profiel te optimaliseren en om de juiste invalshoek te vinden om je expertise en je diensten onder de aandacht te brengen. We raden je aan om verschillende trefwoorden en benaderingen uit te proberen, met behulp van het dashboard en de statistieken kun je vervolgens analyseren wat voor een impact de wijzigingen hebben.
Martin Vaquié heeft een geweldig artikel geschreven over hoe je SEO kunt gebruiken om je profiel een boost te geven, lees het hier. Martin was in minder dan 6 maanden Super Malter 2, je kunt dus vertrouwen op zijn aanbevelingen!