De freelancer is net een Zwitsers zakmes. Althans, dat moet je haast wel zijn als je je verder wil ontwikkelen. Alleen je expertises volledig beheersen volstaat namelijk niet. Je zult moeten leren jezelf kenbaar te maken, opdrachtgevers te vinden maar ook om een tijdschema te beheren zonder beperkingen. Naast de vaardigheden die je moet aanleren, is er iets wat nog belangrijker is dan alle andere zaken: je aanbod verkopen. Op Malt is deze opdracht in de schijnwerpers gezet, en dat kan best moeilijk zijn. Ik heet Martin, ik heb de Super Malter 2 status in 6 maanden bereikt en in dit artikel krijg je van mij de beste SEO-technieken om je profiel een boost te geven!

 

Waarom je profiel het middelpunt van je ontwikkeling is

Malt is een atypisch platform. Het platform zet ons aan om speciale aandacht te schenken aan ons profiel omdat dat rechtstreeks onze zichtbaarheid beïnvloedt. Dit is zowel de eerste als de enige interactie met een opdrachtgever, gezien een directe benadering niet toegestaan is. Dit besef leidt ons naar een duidelijke conclusie: om te slagen op Malt moet je een inhoud van hoge kwaliteit aanbieden en moet je snel weten te overtuigen.    

Beginnen op het platform is alles behalve onmogelijk, het vergt alleen een paar technieken en een beetje nauwkeurigheid. Daarom koos ik toen ik begon voor een simpele methode waarin ik een nauwkeurige observatie van freelancers heb gecombineerd met de SEO-methode.   

 

Wat is de SEO-methode?

SEO, oftewel Search Engine Optimisation, is een reeks technieken die erop gericht zijn de positie van een website in de zoekresultaten te verbeteren. Het beoogde doel is een natuurlijke vindbaarheid. Dit is in tegenstelling met de betaalde variant SEA waarmee het mogelijk is de kwaliteit en de kwantiteit van het verkeer te verhogen tot aan de webpagina. Beide disciplines komen voort uit de zoekopdrachten die gedaan worden in zoekmachines zoals Google.

In ons geval staat ons freelance profiel dus voor de webpagina en neemt Malt de rol in van Google. Op Malt kunnen we niet betalen om naar voren te komen in de zoekresultaten. Maar, hier kunnen we dus wel de SEO-methode gebruiken om de zichtbaarheid van ons profiel te vergroten.    

Een zogenoemde SEO-methode komt dus simpelweg overeen met een strategie die gericht is op de inhoud en de optimalisatie hiervan. Ons doel is om elk detail van het profiel te bestuderen en te verfijnen om zo een betere plaats te krijgen in de ranglijsten tussen de andere freelancers. Malt stelt ons in staat om alle elementen te personaliseren en we gaan samen onderzoeken hoe het platform deze verschillende elementen benut.

 

De strategische SEO-methodes om je profiel op Malt te optimaliseren

Je profiel voltooien

Malt zet de profielen vooraan die volledig ingevuld en kwalitatief goed zijn. In hoeverre een profiel voltooid is speelt een grote rol in de rangschikking van profielen. Alles wordt duidelijk uitgelegd. Het is opgedeeld in 3 grote delen:

  • De presentatie: Hier vind je de profielfoto, het beroep, de gesproken talen, de woonplaats, etc… De beschrijving is hier ook een onderdeel van, we zullen hier later in het artikel nog gedetailleerder op terug komen.
  • De carrière: Hier is de voormalige werkervaring uiteengezet, samen met de opleiding, vaardigheden en externe aanbevelingen.
  • Het aanbod: Een belangrijke pijler die het dagtarief, de portfolio en de voorkeuren samenbrengt.

Lees dit artikel van Malt voor meer details!

 

De juiste keywords kiezen

Nadat je het platform hebt begrepen, moet je de opdrachtgever beginnen te begrijpen. En hoe kan je dat beter doen dan je in zijn schoenen te zetten? De volgende vragen helpen je bij die opdracht:

  • Waarop zou een opdrachtgever kunnen zoeken om mij te vinden?
  • Wat zijn de woorden, en de variaties daarop, die de opdrachtgever zou kunnen gebruiken?
  • Welke woorden zou ik graag willen zien verschijnen op mijn profiel?

 

Door het uitvoeren van een onderzoek vanuit de schoenen van een potentiële opdrachtgever zien we freelance profielen die opvallen en uitblinken met hun vocabulaire. We kunnen hier vervolgens een set overbodige keywords uit afleiden en zo een semantisch veld creëren.

Toen ik deze strategie toepaste op mijn eigen profiel heeft het profiel van Aurélie Poupée me ontzettend geïnspireerd. Haar ervaring als Copywriter spreekt voor zich en doordrenkt haar hele profiel met een gevoel van meesterschap. Haar sterke punten zijn verweven in het gehele gebruik van elk bewerkbaar element, de eenvoud en relevantie van haar vaardigheden, de details in haar omschrijving en de geleverd inspanningen om haar werkervaring te beschrijven. Een perfect voorbeeld voor alle freelancers die niet weten hoe je een goed profiel maakt.       

Een andere manier om de juiste keywords te vinden is om een tool te gebruiken zoals de bekende Keyword Magic Tool van Semrush. Met dit programma kun je zeer specifieke suggesties van keywords vinden op basis van een gegeven onderwerp. Malt stelt ook gegevens voor op het Dashboard, dit is heel handig om die zoektocht aan te vullen en te verfijnen. Als de keywords eenmaal verzameld zijn kunnen we een lijstje opstellen zodat we ze zo snel mogelijk kunnen gebruiken op ons profiel. 

 

De zoekfilters gebruiken

Om de concurrentie in je sector te identificeren en om een nauwkeurig beeld te krijgen moet je ze vooraf bestuderen. Je kunt de verschillende profielen vinden met behulp van de zoekfilters. Enkele voorbeelden van die filters zijn:

  • Locatie: Kom meer te weten over de specifieke eigenschappen van jouw regio (de verschillen in prijs, werkwijze, communicatie, etc.). Opdrachtgevers stellen het op prijs als freelancers naar hun kantoren kunnen komen. Laat het dan ook vooral weten als dit voor jou mogelijk is!
  • Sector / Branche: Zijn de freelancers in jouw sector heel veelzijdig of zeer gespecialiseerd? Bieden ze dienstenpakketten aan? Werken ze samen met andere freelancers?
  • Ervaringsniveau: Kijk of het aanbod van vergelijkbare freelancers verandert aan de hand van hun ervaringsniveau en noteer de verschillen in prijsklassen. 

Deze SEO-methode zorgt ervoor dat je de zoekmachine in je voordeel kunt gebruiken en zo relevanter kunt worden.

 

Strategisch je prijs bepalen

Ons gemiddeld dagtarief kan ook gebruikt worden als filter voor de opdrachtgever. Het analyseren van de gemiddelde tarieven van je concurrenten is heel belangrijk om jezelf tussen hen te plaatsen. Om dit te doen stelt het platform ons een prijsbarometer ter beschikking van alle freelancers, gebaseerd op de sector en het ervaringsniveau: 

Let er echter wel op dat je jezelf niet onderschat. Als we ons tarief verlagen wordt de kans groter dat we minder goed passende opdrachten binnenkrijgen, opdrachtgevers die de waarde van het werk dat we doen niet inzien of die een zeer laag budget hebben. Het dagtarief moet een passend beeld geven van de diensten die je aanbiedt. Deze aanpak garandeert een beter raadplegingspercentage van je profiel op basis van de zoekopdrachten van opdrachtgever. Dit leidt natuurlijk uiteindelijk ook naar een betere vindbaarheid.

 

Je omschrijving optimaliseren

De omschrijving betreft de meest strategische inhoud van je profiel, in de omschrijving heb je een totale vrijheid van expressie. Vanuit een SEO-oogpunt staat de omschrijving voor de kans om meerdere belangrijke keywords toe te voegen en om de kwaliteit van je referenties te verbeteren. Zorg er echter voor dat je niet de hele tekst opvult; één keyword per twee zinnen is meer dan genoeg.

 

Mijn advies voor een goede omschrijving is om het vooral simpel te houden. Het accent moet liggen op de manier waarop we het probleem van de potentiële opdrachtgever oplossen door met een volledige en duidelijke oplossing te komen. Het naar voren brengen van communicatie en betrouwbaarheid zijn zeer goede manieren om iemand te overtuigen.

 

Je vaardigheden beheren

Net als de omschrijving zijn je vaardigheden ook een buitenkans om je profiel te verbeteren in SEO-opzicht. Malt ziet een profiel als volledig vanaf 7 ingevoerde vaardigheden. Het doel is niet om van alles te gaan verzinnen om de 50 vakjes te vullen, maar om te spelen met de woorden die gerelateerd zijn aan je voornaamste werkzaamheden. Zo dek je de meeste zoekopdrachten en zorg je ervoor dat je de geschiktste opdrachten binnenkrijgt. Op dit vlak zal onze bestudering van keywords heel goed van pas komen.

 

Om voort te bouwen op dat laatste, we kunnen dus ons semantisch veld gebruiken en omzetten in capaciteiten, technieken, harde en soft skills, tools, etc.…  Voor een programmeur zal het bijvoorbeeld van groot belang zijn te praten over de talen die hij of zij beheerst, maar ook over de frameworks, bibliotheken en applicaties. Hier een extract uit mijn lijstje:

 

Je portfolio gebruiken

Het portfolio is een uitstekende manier om je werk en je vaardigheden tentoon te stellen. Afbeeldingen zeggen vaak meer dan woorden, maar die laatste hebben ook hun waarde. Het is namelijk van belang dat je de onderschriften van de afbeelding optimaliseert met het eerder benoemde semantische veld. De opdrachtgever kan zo de afbeelding van je werk relateren aan het betreffende keyword en zal dan eerder een samenwerking willen beginnen. Een dubbel voordeel van referentie-prospectie!

 

Wees responsief

Eerder een trucje dan echt een techniek, je reactiesnelheid speelt een grote rol in je zichtbaarheid op het platform. Je reactiesnelheid, net zoals de reactie zelf, worden meegerekend door Malt. De moeite die je doet om snel op voorstellen te antwoorden, positief of negatief, wordt door het platform beloond en wordt dus gezien als een doorslaggevend deel van onze SEO-strategie.

 

Je URL optimaliseren

De URL van ons profiel is belangrijk om te verschijnen in de zoekresultaten van Google, maar ook omdat we die delen met potentiële opdrachtgevers. Je kunt ervoor kiezen om het, zoals ik ook heb gedaan, simpel te houden en alleen je voor- en achternaam in te voeren. Maar, als je net begint op het platform raad ik je aan om het verder uit te breiden door een keyword toe te voegen. Een goede URL voor een programmeur zou bijvoorbeeld dit zijn: malt.nl/profile/jeandupontwebprogrammering.

 

Ga naar de linkerkolom op je profiel om je URL aan te passen.

Beoordelingen en aanbevelingen ontvangen

Beoordelingen zijn essentieel voor onze zichtbaarheid. Het schetst een kwalitatief beeld van ons profiel, zowel door het algoritme van Malt als door een opdrachtgever die de zoekresultaten afspeurt. Beoordelingen zorgen voor een betere ranking in de zoekresultaten en verhogen het aantal kliks op je profiel aanzienlijk. Daarom is het cruciaal dat je altijd om een beoordeling vraagt aan het eind van een opdracht, en om niet te aarzelen het nog eens te vragen als een opdrachtgever het vergeten is. Des te meer omdat een profiel met een groot verschil tussen het aantal opdrachten en het aantal beoordelingen verdacht kan lijken.

 

In afwachting van opdrachten op Malt kun je overwegen om aanbevelingen te vragen aan voormalige opdrachtgevers, ex-collega’s of vrienden. Deze aanbevelingen zullen je ranking in de zoekresultaten positief beïnvloeden en je geloofwaardigheid vergroten. 

 

Conclusie

Gefeliciteerd, je profiel is reeds geoptimaliseerd! Je hebt alle kaarten in handen om fantastische opdrachten binnen te halen. Onthoudt dat het heel belangrijk is om contracten af te sluiten op Malt: de 10% kosten worden grotendeels terugverdiend door het groeiende aantal bedrijven dat contact met je opneemt gedurende je voortgang. Ik heb deze keuze gemaakt en ik ben zeer tevreden. Malt is een buitenkans om te beginnen als freelancer en zo nieuwe opdrachtgevers te vinden. Een profiel waar je hard aan hebt gewerkt garandeert je mooie nieuwe opdrachten.