Als consultant weet je dat de eerste indruk allesbepalend is. Daarom is het van cruciaal belang dat je de gesprekken met klanten goed voorbereidt. In dit artikel bespreken we alle stappen die je moet nemen om een geweldige indruk te maken op jouw potentiële klanten. We behandelen alles, van het onderzoeken van je klant tot het voorbereiden van je vragen.
1 - Voorbereiding is de sleutel
Geen kennismaking met een klant zal hetzelfde zijn, omdat de vereisten en verwachtingen van onderwerp tot onderwerp en van klant tot klant verschillen. In alle gevallen is het echter zinvol om een aantal gestructureerde ideeën te ontwikkelen over hoe je de uitdagingen die in de projectbriefing staat het beste kunt aanpakken en om na te denken over wat jou perfect geschikt maakt voor dat project.
Om je te helpen bij de voorbereiding op het gesprek, zal het support-team zoveel mogelijk informatie met je delen. Deze informatie is soms echter niet volledig, omdat het afhangt van wat de klant zelf heeft gedeeld. Vat daarom alle openstaande vragen samen die je van tevoren met de klant moet bespreken.
Het is mogelijk dat sommige aspecten van de opzet van het contract enigszins worden aangepast na het eerste gesprek. Deze aanpassingen moeten in nauw overleg tussen de klant en jou gebeuren. Als er grotere aanpassingen zijn die bijvoorbeeld een effect hebben op de tijdlijn van het project of op jouw dagtarief (denk aan de Malt Strategy vergoeding als je dit doet), is het cruciaal om deze wijzigingen via Malt Strategy aan te passen. Dit is in jouw eigen belang bij eventuele geschillen. Je kunt hier een artikel vinden met onze best practices voor het schrijven van een goed gedocumenteerde offerte.
2 - Vraagwijzer - voor de consultant
Als je deze vragen goed kunt beantwoorden, ben je goed voorbereid op het sollicitatiegesprek!