Laurens Van Kelf

Designconsultancy

In tegenstelling tot veel designers gaat het bij Laurens niet alleen om het creëren van visuals: hij speelt een meer strategische rol op hoog niveau bij zijn klanten. Bij Proximus is zijn werk meer gericht op merkstrategie dan op hands-on design. Ongeveer de helft van het team van de Design Studio, dat aan het merk werkt, bestaat uit consultants die nauw samenwerken met interne ontwerpers. Deze structuur bevordert een dynamische werkomgeving waar verschillende creatieve experts samenkomen om spraakmakende campagnes vorm te geven.

Hij werkt nu al meer dan twee jaar samen met de teams van Proximus en vernieuwt zijn samenwerking om de zes maanden. Deze semi-permanente samenwerking was van bij het begin duidelijk: "Ze wilden iemand die zou blijven," merkt Laurens op. "Ze wilden niet iemand opleiden om hem vervolgens weer te laten vertrekken." Proximus heeft hem in het verleden een voltijdse functie voorgesteld, maar Laurens staat erop om zijn onafhankelijke status als freelancer te behouden. Door zijn tijd te verdelen tussen Proximus en andere klanten blijft hij creatief bezig en flexibel in zijn carrière.

Een van zijn meest trotse projecten bij Proximus was de rebranding van hun bedrijfssegment vanaf de grond. "Ik bedacht het concept en zorgde ook voor de uitvoering. Het was geweldig om zo'n positieve ontvangst binnen het bedrijf te zien," zegt hij. Als grootste telecomaanbieder in België is Proximus zowel online als offline sterk aanwezig en de rebranding in real time kunnen zien was lonend. Voor Laurens is dit soort zichtbaarheid een beloning, maar het brengt ook zijn eigen uitdagingen met zich mee. Hij waardeert de zichtbaarheid die dit werk hem oplevert, maar hij erkent dat het moeilijk blijft om de directe impact op de business te kwantificeren. 

Onboarding magie

Wat is zijn geheim bij het inwerken van nieuwe klanten? Laurens geeft toe dat hij het flexibel aanpakt. "Het hangt af van de grootte van het project," zegt hij. "Vaak houd ik 50% van de opdracht aan en doe ik de rest op mijn eigen manier." Vertelt hij klanten welke onderdelen hij gaat behouden en welke worden weggegooid? Niet per se: "Dat is wat ik meeneem naar het project, het maakt deel uit van de verrassing. Als ze iets niet expliciet noemen, dan is er meestal wel wat speelruimte."

De eerste stappen van elk project zijn de sleutel tot succes: "Het is superbelangrijk om de juiste briefing te hebben, een startbijeenkomst en om de verwachtingen van de belanghebbenden vast te stellen." Volgens hem worden veel briefings overladen met onnodige details, wat de creativiteit kan verstikken. In plaats daarvan geeft hij er de voorkeur aan om dingen terug te brengen tot hun essentie: een filosofie die aansluit bij zijn minimalistische ontwerpbenadering. "Bij een goed ontwerp gaat het er niet om dingen toe te voegen; het gaat erom dingen weg te nemen. Het moet duidelijk zijn, maar toch effectief." Zoals Don Draper ooit zei: "Maak het simpel, maar belangrijk."

"Een goed ontwerp gaat niet over dingen toevoegen; het gaat over dingen weghalen. Het moet duidelijk en toch effectief zijn."

Laurens Van Kelf

Laurens Van Kelf

Freelance brand designer

Laurens heeft geleerd selectief te zijn in de projecten die hij aanneemt. "Het hangt af van het vooruitzicht: vinden we elkaar leuk? Hebben we een wederzijds begrip? Zijn ze bereid mijn advies aan te nemen?" Budget en projectomvang kunnen ook belangrijke factoren zijn. Aan het begin van zijn carrière als freelancer zei hij bijna overal ja op. Nu hij meer ervaring heeft, kan hij projecten kiezen die aansluiten bij zijn interesses en waarden en die hem belonen voor zijn verfijnde expertiseniveau. 

Hij heeft ook zijn deel aan moeilijke projecten gehad. De ergste? Hij herinnert zich een bijzonder onplezierige ervaring toen hij werkte aan de branding voor een tandarts. "De communicatie met de klant was een uitdaging en de scope bleef maar verschuiven. Ze hadden een sterke visie op het ontwerp, maar niet noodzakelijkerwijs een goede. Bovendien werkten we hele dagen met beelden van protheses. Tot op de dag van vandaag lachen mijn motion designer, webontwikkelaar en ik er nog steeds om." Na dat project kon hij beter inschatten welke projecten hij moest aannemen en welke hij moest afwijzen. 

Vind een freelancer op Malt

Pandemisch kantelen 

Zoals veel freelancers had Laurens het moeilijk tijdens de COVID-19 pandemie. Het werk droogde gewoon op: in die tijd richtte hij zich op het ontwerpen van identiteiten voor de festival- en live-evenementenindustrie, die in 2020 tot stilstand kwam. Gedwongen om te pivoteren, nam hij klanten aan in andere sectoren zoals de detailhandel en vastgoed en gebruikte hij de stilstand om zijn portfolio te verfijnen. "Uit die portfolio kwamen nieuwe projecten en klanten voort," zegt hij, en al snel had hij een gestage stroom van nieuwe inkomsten opgebouwd.

Hoewel Laurens veel succes heeft geboekt in zijn carrière, gaat freelancing nog steeds gepaard met de nodige uitdagingen. "Als je voor jezelf werkt, heb je geen sparringpartner," geeft hij toe. "Als in-house merkontwerper creëer je omdat het mooi is, maar als je je eigen bedrijf runt, moet je ook commercieel denken." Hij is altijd op zoek naar nieuwe leermogelijkheden, via collega's, door te lezen of door naar podcasts te luisteren.

"Als huismerkontwerper creëer je omdat het mooi is, maar als je een eigen bedrijf runt, moet je ook commercieel denken."

Laurens Van Kelf

Laurens Van Kelf

Freelance brand designer

Vooruitkijken

Net terug van een vakantie in Sri Lanka denkt hij na over zijn volgende stap. Hij heeft een aantal interessante projecten met Proximus op stapel staan en hij is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden. "Ik zou nooit nee zeggen tegen een collab met merken als Kith (streetwear), Dreamville Records (hiphop) of Stab Magazine (surf) omdat ze binnen mijn persoonlijke interesses liggen.

Naarmate zijn carrière vordert, blijft Laurens vasthouden aan zijn minimalistische ontwerpethos: dingen eenvoudig maar betekenisvol maken. Of hij nu consulting doet voor een groot telecombedrijf of branding voor een tandarts, zijn aanpak is consistent: haal de ruis weg, concentreer je op de essentie en maak iets wat echt impact heeft.

Volg Laurens op Instagram @studiokelf om wat van zijn werk te bekijken! 

Vind een brand designer op Malt