Michelin x Malt
De Michelin Groep zet – met de hulp van Malt – blended teams van vaste werknemers en freelancers in om de digitale transformatie te versnellen.
De Michelin Groep zet – met de hulp van Malt – blended teams van vaste werknemers en freelancers in om de digitale transformatie te versnellen.
Michelin werd in 1889 opgericht in Clermont-Ferrand in Frankrijk en is nu de grootste bandenproducent ter wereld voor bedrijfs- en privévoertuigen. Maar om de banden van de toekomst te kunnen produceren, moet ook de bijbehorende software ontwikkeld worden. Michelin gaf in 2015 de digitale transformatie een flinke boost met de lancering van het project Digital Factory, een platform waarop de websites van de verschillende merken en filialen uitgerold worden.
Benoît Lamouche, CTO van Digital Factory bij Michelin, legt uit hoe de Franse gigant samen met Malt zes teams van programmeurs samenstelde die voor 40% uit freelancers bestonden. Zij implementeerden in slechts een paar jaar tijd meer dan 400 websites voor de verschillende merken van de groep wereldwijd.
Benoît Lamouche gaf zichzelf als CTO van de kersverse Digital Factory van Michelin de taak om de digitale transformatie van de Franse groep te versnellen door het samenstellen van krachtige en flexibele programmeurteams. De jonge Tech Lead zag vanaf het begin hoe freelancers in dit model pasten: “De eerste programmeur die ik inhuurde was een freelancer.”
Maar hij kon niet alle technische vaardigheden uitbesteden. De CTO van Michelin ontdekte dat hij op een effectieve manier kennis kon vergaren door freelance experts te integreren in de inhouse teams. Een paar jaar later bestaat Digital Factory uit zo’n 100 programmeurs, waarvan 40% op freelancebasis werkt, zij vormen in India en Frankrijk zes zeer efficiënte Scrum-teams.
Digital Factory is:
De Michelin Groep was op zoek naar een partner die kon helpen bij het sourcen van hoogwaardig freelance talent, met innovatieve ideeën en brede kennis. Op dat moment had Michelin al een contract met Malt. Het platform bood de meeste variatie in freelancers en het grootste aantal profielen van professionele experts, de keuze voor Malt was bij Digital Factory dus snel gemaakt. En sindsdien hebben we onze samenwerking steeds verder ontwikkeld, mede dankzij de Malt projectmanagers die helpen bij het sourcen en de innovatieve functies van het online platform.
Michelin is ooit begonnen als familiebedrijf en de Franse groep houdt vast aan traditionele waarden, ook wanneer het gaat over flexibele arbeidsvormen zoals freelancen: “We behandelen onze externe dienstverleners hetzelfde als de medewerkers die bij Michelin in vaste dienst zijn, ze worden op dezelfde manier geïntegreerd en krijgen dezelfde verantwoordelijkheden,” legt Benoît Lamouche uit.
Het onboarding-proces is altijd hetzelfde, of je nu in Frankrijk of India werkt en of je vast in dienst komt of als freelancer: “We hebben vaste procedures. Nieuwe programmeurs leren de technologieën en tools en worden dan stapsgewijs geïntegreerd in een project. Afhankelijk van het profiel geven we ze een bepaalde mate van verantwoordelijkheid. Door deze onboarding-fase komen talenten op de juiste plek terecht en kunnen we hun vaardigheden optimaal benutten.”
Het bedrijf organiseert verschillende evenementen waar freelancers en vaste medewerkers voor worden uitgenodigd, zoals een bezoek aan de Michelin-fabrieken en het museum in Clermont-Ferrand. Door deze naadloze en natuurlijke integratie hopen ze freelancers op lange termijn aan het bedrijf te verbinden. Michelin biedt namelijk alleen opdrachten aan op lange termijn, meestal voor een periode van drie jaar. Na afloop van deze periode geeft de groep er de voorkeur aan om de vaardigheden over te dragen of het talent een vaste positie te geven.
De CTO van Digital Factory houdt zich aan drie belangrijke criteria bij het selecteren van het beste freelance talent, of dit nu via Malt is of een IT-dienstverlener:
In het begin kregen de Michelin-teams ondersteuning van Malt projectmanagers bij het vinden van de meest geschikte profielen. Tegenwoordig doen de teammanagers van de Franse bandengigant de sourcing via het platform zelf, maar ze kunnen altijd een beroep doen op de accountmanagers van Malt voor het vinden dat ene zeldzame profiel.
In de loop der jaren zijn de freelancers van Malt een echte aanwinst voor Michelin geworden en dat komt niet alleen door de specialistische technische kennis die ze meebrengen: “Het is erg prettig om met mensen te werken die ervaring hebben met verschillende contexten en bedrijfsculturen,” zegt CTO Benoît Lamouche. Freelancers brengen een schat aan professionele kennis met zich mee, ze hebben ervaring met meerdere werkwijzen en komen met ideeën die de interne teams een boost kunnen geven op het gebied van innovatie.
Het platform van Malt biedt een aantal concrete voordelen die de samenwerking tussen bedrijven en freelancers vergemakkelijken:
En ook de freelancers die zich via Malt bij Michelin hebben aangesloten zijn erg enthousiast. Aurélien Wolz, full stack webprogrammeur en Supermalter uit Lyon, vond de uitgebreide onboarding bij Digital Factory erg prettig. Hij werd onderdeel van het team dat verantwoordelijk is voor de bouw van websites waarop Michelin-apparatuur aan particulieren en professionals wordt verkocht. Op dit moment is hij Lead Dev Full Stack, hij heeft geholpen bij het vernieuwen van de tech stack en de sales funnel van twee B2C tools: Tire Selector en Dealer Locator. “Ik leer ontzettend veel van dit soort freelance opdrachten, ik krijg te maken met echte business uitdagingen op websites die jaarlijks miljoenen bezoekers hebben. […] Ik vind het fantastisch om met internationale collega’s samen te werken, van Pune in India en Philadelphia in de VS, tot Duitsland en Italië.”
De jonge freelancer is ook blij met de doorgroeimogelijkheden: “De meeste programmeurs bij Michelin in Frankrijk werken op freelancebasis, dit kan via een IT-dienstverlener zijn of via Malt, maar we maken allemaal deel uit van de Michelinfamilie. […] Je kunt ervoor kiezen om je volledig in te zetten en Michelin biedt dan de mogelijkheid om meer verantwoordelijkheid te krijgen binnen het team. Ik kan hier mijn vaardigheden verder ontwikkelen en sommige taken zijn voor mij echt een uitdaging, zoals het verbeteren van de tech stack voor de teams. Het is voor mij heel interessant en verrijkend om aan dit soort projecten te werken.”
Ondanks het kwetsbare economische klimaat is het werken met blended teams die bestaan uit vaste medewerkers en freelancers een oplossing die bewezen succesvol is. Voor een multinational die op zoek is naar deskundig talent is het platform van Malt de ideale partner. Dankzij de succesvolle integratie van freelancers in de teams van Michelin, blijft de bedrijvengroep de digitale transformatie versnellen en versterken zij hun positie als wereldwijde marktleider.