L’Oréal x Malt / De Tech Factory van L’Oréal x Malt

De Tech Factory van de L’Oréal groep is voortdurend op zoek naar innovatieve digitale oplossingen als onderdeel van hun implementatiestrategie in de cosmetisch technologie industrie. Ze worden geconfronteerd met een grote werklast door vele nieuwe digitale projecten die het hele jaar door moeten worden ontwikkeld.

Het wereldwijde tekort aan technisch talent overkomen door te vertrouwen op de expertise van freelancers, terwijl ook de basis gelegd wordt voor duurzame successen met gemixte teams van vaste werknemers en freelancers.

Het ondersteunen van de L’Oréal groep, met name de Tech Factory, bij het selecteren van technisch talent die het beste passen bij de behoeften en uitdagingen van elk project.

L'Oréal x Malt (English Subs)

L'Oréal x Malt (English Subs)

Laurent Carrie is het hoofd van de Tech Factory bij L’Oréal – een unit binnen de wereldwijde IT-afdeling van de organisatie. De belangrijkste missie van de unit is om technologische platforms en oplossingen in te zetten voor alle digitale projecten van L’Oréal, met als doel de cosmetische technologie-strategie te verbeteren. In het kort: de Tech Factory is het kruispunt van creativiteit en innovatie binnen L’Oréal. 

Creëer, los op, vind uit… dit zijn de drijvende krachten achter de inspanningen van het bedrijf om zo hun grote digitale ambities waar te maken, met hulp van de expertise van freelancers.

We spraken af met Laurent om meer te weten over hoe een goede samenwerking met freelancers eruit ziet in de technische wereld. 

1.Hallo Laurent! Laten we beginnen met wat achtergrondinfo, wat zijn de grootste uitdagingen die je momenteel als hoofd van de Tech Factory binnen L’Oréal ervaart?

Ten eerste: een tekort aan bekwame experts! We hebben grote moeilijkheden om de juiste talenten op de juiste momenten te vinden. Dit is één van onze grootste problemen, met name wanneer we onze tweede uitdaging aan proberen te gaan – het opleveren van succesvolle projecten in een wereld die elke dag versnelt.

Ten derde is het een uitdaging om ons aan te passen aan het nieuwe hybride werkmodel. Tegenwoordig moeten onze teams getraind worden in het werken met nieuwe Agile en Devops werkmethodes. 

2. Wanneer het draait om het selecteren van nieuwe talenten, wat zijn dan de uitdagingen die je moet overwinnen?

Zoals ik al noemde, is er een groot tekort aan talent binnen de huidige markt – niet alleen in Frankrijk, maar binnen heel Europa en ook wereldwijd. Omdat we een internationaal bedrijf zijn, zijn we ons zeer bewust van dit probleem. We hebben in Frankrijk precies dezelfde problemen als in het buitenland. 

Simpel gezegd: het juiste talent te vinden is moeilijk – of het nu om fulltimers of freelancers gaat.

Er staat druk op alle soorten recruitment in de technische markt en vooral op bepaalde expertisegebieden rondom Cloud, Devops en data science. 

3. Aan welke recruitment strategie hou je je momenteel om de uitdaging hierin te overwinnen?

Binnen L’Oréal hebben we een aantal wervingsstrategieën ontwikkeld om zowel vaste krachten als freelancers aan te trekken. Freelancers hebben het potentieel om veel toe te voegen aan onze werkwijze en innovatie, en we bieden ze daarom ook graag interessante projecten. 

We hebben een langetermijnstrategie ontwikkeld waarmee we vooruit kunnen kijken en die ons helpt bij het onderhouden van contact met onze belangrijkste partners en leveranciers. Dit hield onder andere in: het zorgen voor een groep van deskundige partners die in staat zijn aan onze behoeften te voldoen en ons te steunen in onze visie. 

4. Hoelang werken jullie al samen met freelancers? En op welke manieren? 

We werken nu al een aantal jaren samen met freelancers, maar de redenen waarom we op hen rekenen zijn wel veranderd. Met de opkomsten van bedrijven als Malt, waar we in contact kunnen komen met de juiste freelancers, is ons wervingsproces versneld. Het heeft ervoor gezorgd dat we veel sneller kunnen schakelen. 

Meestal kijken we naar freelancers wanneer we snel een team moeten creëren voor een specifiek strategisch project. We werken echter ook met freelancers wanneer we experts nodig hebben op korte termijn-projecten. 

5. Wat brengen freelancers volgens jou precies op tafel?

Ten eerste, brengen freelancers vaardigheden mee die we intern missen binnen een bepaald project of een bepaalde technologie. Ook brengen ze een externe en frisse blik mee, die een ander perspectief geeft op onze interne problemen en klantbehoeften.

We zien vaak dat freelancers hun eerdere ervaringen inzetten om een inzichtelijke en innovatieve oplossing te bieden binnen onze teams.

6. Kun je aangeven hoe de zaken zich in het algemeen ontvouwen tussen de start van de zoektocht naar een freelancer en de start van het project?

Er zitten meestal een paar weken tussen het zien van het probleem en de komst van een freelancer. Meestal is het lastigste gedeelte van het proces om duidelijk te maken van onze behoeften zijn. Wanneer we die behoefte eenmaal goed omschreven hebben, vinden we meestal al snel een freelancer die bij ons past via websites als Malt. 

Het project start een paar dagen nadat we de freelancer hebben gevonden, om zo tussendoor tijd te hebben voor de interne processen en de uitleg van bepaalde vereisten. 

Over het algemeen vinden we tegenwoordig al snel de juiste mensen en is de tijd tussen het vinden van een freelancer en de start van het project 4 tot 5 keer korter dan eerst.

7. Wat is de strategie voor het aantrekken en behouden van top freelancers? 

We doen hiervoor een beroep op websites zoals Malt om ons toegang te geven tot een pool van deskundigen in de techniek, die regelmatig kunnen antwoorden op onze behoeftes en uitdagingen.

Ook zijn we erg voorzichtig met de projecten die we adverteren – we willen zoveel mogelijk toegevoegde waarde voor zowel ons als de freelancer creëren. Beide partijen moeten profiteren van deze samenwerken.

8. Tegenwoordig horen we veel over ‘mixed’ en ‘blended’ teams, waarbij extern talent samenwerkt met vaste medewerkers. Wat vind jij van deze werkwijze? 

Het is zeker waar dat het integreren van freelancers in een team (dat uit meerdere groepen mensen kan bestaan) een nieuwe manier van werken vergt. Hiernaast hebben de COVID-19 pandemie en de opkomst van remote werken ons gepusht om onze organisatie aan te passen. 

Ik denk echt dat er een culturele verschuiving plaats gaat vinden… Maar bovenal is de belangrijkste taak het definiëren van ieders rol. 

Door te werken met Agile methodes (goed gedefinieerde backlogs, sprints, etc.) geloof ik dat het integreren van freelancers in teams erg natuurlijk kan gaan. 

9. Heb je een voorbeeld dat je met ons kan delen van een succesvol project bij L’Oréal dat is uitgevoerd door een mixed team?

Toevallig hadden we onlangs een perfect voorbeeld van een samenwerking die uitgevoerd kon worden met behulp van een freelancer en wat de toegevoegde waarde van zijn werk was: we deden via Malt een beroep op een mobiele expert, voor een mobiel ontwikkelingsproject.

Deze specifieke opdracht, waarbij er veel samenwerking was binnen de interne teams, kon snel worden uitgevoerd en worden opgeleverd in slechts een paar weken. Hiervoor zouden we een soortgelijke opdracht nooit in zo’n korte tijd hebben kunnen opleveren, doordat we de benodigde skills niet intern tot onze beschikking hadden. 

10. Wat denk je dat de belangrijkste componenten zijn van een succesvolle samenwerking tussen freelancers en vaste werknemers? 

Om een project goed te laten verlopen en de samenwerking tussen werknemers en freelancer effectief te laten zijn, denk ik dat het het belangrijkst is dat iedereen dezelfde ‘taal’ spreekt. 

De principes achter de Agile en Devops methodes zijn extreem waardevol omdat ze teams en freelancers in staat stellen dezelfde werk rituelen en processen te hebben – zoals springs, backlogs, standup meetings, etc. Door deze methodes kunnen we gemakkelijk en snel externe experts deel uit laten maken van een team binnen de L’Oréal groep. 

11. Hoe helpt de samenwerking met een partner als Malt bij het werken met freelancers?

Door een website als Malt, waar je een brede pool van bekwame freelancers kunt vinden, kunnen we op een veel effectievere en agile manier werken.

Een groot bedrijf als L’Oréal heeft altijd meerdere projecten lopen en we hebben vele verschillende behoeften. Deze behoeften variëren, afhankelijk van wat er op mondiaal niveau of het niveau van de losse afdelingen en sub-teams gebeurt. 

Het is daarom essentieel voor ons om snel te kunnen reageren. Een samenwerking met Malt stelt ons in staat om snel de juiste experts te vinden, maar ook om ze gemakkelijker in onze inkoop- en bemiddelingsprocessen te integreren. 

12. Wat zijn de drie grootste voordelen van Malt?

Het eerste voordeel is duidelijk: het feit dat je dankzij Malt meteen toegang hebt tot een database met een breed scala aan experts.

Het tweede voordeel is dat je gebruik kunt maken van persoonlijke support gedurende de zoektocht en de selectie, zodat je echt de beste expert voor het specifieke project kunt vinden.

Als laatste merken we dat freelancers ook de support van Malt krijgen bij het afronden van projecten, waardoor ze veel sneller operationeel zijn.

13. Wat is jouw visie voor de toekomst als het aankomt op de manier waarop freelancers en bedrijven samenwerken?

Ik denk dat steeds meer bedrijven zullen vertrouwen op de steeds groter wordende pool van freelancers, juist omdat het meer wendbaarheid en snelheid biedt binnen je bedrijf,

Het is logisch dat het ook uitdagingen met zich meebrengt, wat we ook hebben gezien, maar het is een goede strategie om te antwoorden op het tekort aan talent waarmee de grote bedrijven nu worden geconfronteerd.

14. Hoe kunnen we in de toekomst de samenwerking tussen freelancers en bedrijven verbeteren? 

Binnen mijn teams richten we ons vooral op de onboarding periode, die verder ontwikkeld moet worden voor een betere samenwerking met freelancers. Het is een belangrijke periode (vooral bij werken op afstand) om de freelancer in staat te stellen sneller operationeel te zijn en te starten met het project.

Ik denk ook, zoals ik je eerder vertelde, dat het essentieel is om te werken aan het communiceren van de organisatiecultuur, met alle belangrijke rituelen en aanwijzingen die bij onze manier van werken horen. Dat wil zeggen, werken met Agile- en Devops methoden die bijna in de gehele technische wereld worden gebruikt. Het is duidelijk dat freelancers beter in een team kunnen integreren wanneer ze dezelfde ‘taal’ spreken.

15. Wat is de volgende uitdaging?

Wat betreft de samenwerking met freelancers, is de volgende uitdaging waar ik direct aan denk: diversiteit! 

We zouden graag mensen willen selecteren uit een veel bredere pool van experts, zodat we kunnen kiezen uit een veel inclusievere groep van talenten. Anders gezegd: vrouwen en niet-blanke mensen zijn helaas veel minder vertegenwoordigd in de techniek…

Het is een uitdaging waar we ons binnen de L’Oréal community erg voor inzetten en ik hoop dat dit soort zaken in de toekomst positief gaan veranderen!