Eén van de eerste en beste stappen op weg naar het verbeteren van vaardigheden is het opstellen van een plan om jezelf en je vaardigheden te ontwikkelen. Veel bedrijven maken van deze ontwikkelingsplannen een prioriteit, maar onafhankelijke adviseurs hebben er vaak geen tijd voor. Toch is het de moeite waard om tijd te besteden aan een ontwikkelingsstrategie. Hoe bereik je je doelen als je geen duidelijk stappenplan opstelt? Maak een jaarplan waarin de belangrijkste onderwerpen staan waarover je meer wil weten en hoe je deze kennis gaat verkrijgen.
Nadat je een lijst hebt gemaakt van de onderwerpen en vaardigheden die voor jou het belangrijkst zijn of die het meest van toepassing zijn op je werk, onderzoek je de tactieken die je moet gebruiken om het probleem verder te onderzoeken. Dit vereist wat marktonderzoek, maar je zou verschillende manieren moeten kunnen vinden om te upgraden. Mijn suggesties omvatten persoonlijke evenementen, boeken en podcasts. Er zijn tal van gratis evenementen die je kunt bijwonen om meer te leren en een netwerk op te bouwen, maar het is ook de moeite waard om te betalen voor evenementen die passen in je algemene strategie: het is een investering in je toekomst. Sommige mensen kiezen er ook voor om evenementen te organiseren om hun vaardigheden te demonstreren en tegelijkertijd hun netwerk te vergroten. Het organiseren van evenementen is voor iedereen nuttig. U kunt van de gelegenheid gebruik maken om jezelf als thought leader te profileren, terwijl je een community opbouwt en verbindingen rond je persoonlijke merk creëert.
De specifieke kanalen die je voor je onderzoek inzet, zijn afhankelijk van jouw vakgebied. Verenigingen, nieuwsbrieven en evenementen die betrekking hebben op financiën zijn anders dan die voor bijvoorbeeld HR-managers. Je zult je eigen onderzoek moeten doen en kijken wat voor jou logisch is, maar de sleutel is om deze kanalen opzettelijk toe te voegen aan je persoonlijke ontwikkelingsplan – en het te volgen.
Persoonlijk heb ik tijdens mijn reis om een autoriteit op het gebied van AI te worden, grote kranten en hun wekelijkse AI-nieuwsbrieven gevolgd. Ze leggen markttrends goed uit, wat nuttige inzichten oplevert die waarde kunnen bieden voor mijn klanten. Daarnaast volg ik een hele reeks online evenementen op de voet. Op dit moment ben ik geïntrigeerd door het onderwerp leiderschap en hoe de vereisten van een sterke leider zich ontwikkelen. Daarom ben ik op zoek naar thought leadership, evenementen en persoonlijke connecties op dit gebied.
Welke vaardigheden het meest gevraagd zullen worden, hangt af van je eigen specialisatie, maar het is veilig om aan te nemen dat AI, leiderschapsvaardigheden en veerkracht allemaal nodig zullen zijn om concurrerend te blijven en toekomstige zakelijke kansen te creëren in 2030 en daarna.
Als je meer wil weten over het winnen van projecten als managementconsultant of interim-manager, volg ons op LinkedIn, waar je een verscheidenheid aan ideeën, trends en expertise vindt die je zullen helpen in een werkomgeving die voortdurend evolueert.