Op Malt bepaalt de inhoud van je profiel of je goed geplaatst bent in de marketplace en dus makkelijk te vinden bent voor een potentiële opdrachtgever. Met andere woorden, hoe completer en gedetailleerder je profiel, hoe zichtbaarder je bent en hoe meer kans je hebt om opdrachten in de wacht te slepen.
Om het belang van de inhoud te onderstrepen heeft ons Data-team een onderzoek gedaan en alle freelanceprofielen geanalyseerd die zich na 1 januari 2020 ingeschreven hebben op Malt. Resultaat: alle vermelde informatie op je profiel – eerdere werkervaring, tags, cursussen, diploma’s, talen – is van belang en het is het verband tussen deze informatie die je zichtbaarheid op Malt verhoogt. Focus op de cijfers en de kernpunten van dit onderzoek.
Je eerdere werkervaring is waardevol
Werkervaring is het belangrijkste onderdeel van je profiel omdat dit opdrachtgevers de mogelijkheid geeft te zien waar je je vaardigheden hebt ontwikkeld. Weet dat zelfs de meest “korte” werkervaring waardevol is! Ons onderzoek wijst namelijk uit dat door minstens 1 werkervaring op je profiel te noemen je kans om gecontacteerd te worden door een opdrachtgever met 60% vergroot wordt. Maar dat is het absolute minimum. Onze analyse laat zien dat door minstens 3 werkervaringen op je profiel te noemen je kans om in de komende 6 maanden gecontacteerd te worden door een opdrachtgever verdubbeld wordt.
En de kers op de taart, als je de naam van het bedrijf waarmee je samen hebt gewerkt noemt, verhoog je je kans om gekozen te worden nog meer. Op Malt is het mogelijk om je werkervaring te koppelen aan bedrijven die al aanwezig zijn op de marketplace. Op deze manier krijgt je profiel een voorkeursbehandeling omdat deze op de “favorietenlijst” van de medewerkers van dit bedrijf wordt gezet, waardoor er sneller opnieuw contact met je wordt opgenomen voor nieuwe opdrachten binnen dit bedrijf.
Tip van ons Community-team: om opdrachtgevers aan te trekken raden wij je aan om voorbeelden van resultaten toe te voegen. Aarzel niet om tags (of trefwoorden) te gebruiken om vaardigheden die je hebt opgedaan tijdens je werkervaringen te benadrukken. Met tags ben je nog beter geplaatst in de marketplace.
Tags zijn je beste vrienden
Er bestaan vele tags (of trefwoorden) die je helpen je positie op Malt te bepalen. Natuurlijk is het belangrijk om alle diensten die je aan opdrachtgevers aanbiedt te taggen (bijvoorbeeld: fotografie, design, webdevelopment, communicatie, etc.), maar aarzel ook niet om de volgende punten te vermelden:
- de software en de tools die je regelmatig gebruikt (of de technische omgeving),
- het formaat van de eindproducten,
- de sectoren waarin je het liefste werkt (bijvoorbeeld, energiesector, consumentengoederen, transportsector, gezondheidszorg, etc.).
Hoe meer tags je hebt, hoe zichtbaarder je bent, volgens onze analyse op Malt. Van 7 tags naar 20 tags gaan verdubbelt dus je kans om gecontacteerd te worden door een potentiële opdrachtgever en een contract met hem of haar te ondertekenen.
Cursussen, een handige manier om vertrouwen te winnen
Net als je werkervaring zijn de cursussen die je in het verleden gevolgd hebt of die je momenteel volgt van belang op je profiel. Ze geven een toekomstige opdrachtgever de mogelijkheid wat meer over je carrière te weten te komen en ze helpen ook om vertrouwen te winnen. Ons onderzoek wijst namelijk uit dat het toevoegen van een eerste cursus op je Malt-profiel je kans om de komende 6 maanden gecontacteerd te worden door een opdrachtgever met 60% verhoogt. Maar stop niet nu je op de goede weg bent, want minstens 3 cursussen toevoegen aan je profiel verdubbelt je kans om een opdracht in de wacht te slepen.
Diploma’s worden steeds meer bekeken
Google Ads, Salesforce, Cisco, Scrum Master, Design Thinking, SAFe, etc.: diploma’s zijn belangrijker dan ooit! We hebben geconstateerd dat op Malt veel opdrachtgevers geïnteresseerd zijn in diploma’s en dat deze een sterke troef kunnen zijn om net het verschil te maken. Wacht dus niet langer en laat ze trots zien op je profiel.
Engels, (nog altijd) een begeerde vaardigheid
Engels is vandaag de dag een noodzakelijke vaardigheid, maar het wordt nog steeds veel gevraagd, zeker door grote bedrijven. Onze analyse wijst uit dat 50% van de via Malt door grote bedrijven voorgestelde opdrachten vragen om zakelijk Engels.