Het dilemma verkennen: Kiezen tussen een bureau of freelancer

Dus jouw marketingteam heeft wat hulp nodig. Tegenwoordig is dat heel normaal. In de woorden van Melissa Bohlsen, een freelance B2B Marketing Consultant, 'Marketing is veel complexer geworden dan 10 jaar geleden.' En op een gegeven moment zal jouw team waarschijnlijk wat extra talent nodig hebben.

Moet je kiezen voor een bureau of freelancer? Hoe weet je welke leverancier het beste is voor het project? Het antwoord is... het hangt ervan af! Het hangt af van verschillende factoren of criteria. Soms is een bureau zeker de juiste keuze voor je marketingproject, terwijl andere keren een freelancer de perfecte oplossing is.

Bureau versus Freelancer: Belangrijke selectiecriteria

Hier bij Malt hebben we een reeks belangrijke selectiecriteria opgesteld om een weloverwogen keuze te maken bij het kiezen tussen een bureau of freelancer voor jouw marketingproject. Het doel is natuurlijk een effectieve samenwerking die voldoet aan jouw specifieke behoeften.

1. Budget

Is budget een belangrijk issue voor jouw marketingproject? Freelancers rekenen doorgaans lagere tarieven dan reclamebureaus omdat ze lagere overheadkosten hebben. Freelancen is meer een lean operatie. Bovendien zijn freelancers wellicht meer bereid om hun tarieven te onderhandelen om aan jouw budget te voldoen. Als je echter een groter budget hebt (en misschien een grotere reikwijdte), kan een bureau de juiste keuze zijn. Bureaus met een goede reputatie brengen veel merkwaarde met zich mee.

2. Schaal, reikwijdte en tijdlijn

Hoe groot en breed is jouw project? Heb je interne middelen (man- of vrouwkracht) om aan het project te wijden? En hoe snel moet het worden geleverd? Een freelancer kan mogelijk geen groot project snel leveren, terwijl een bureau (met zijn eigen robuuste team) vaak binnen strakke tijdschema's kan leveren. Dat gezegd hebbende, misschien kunnen bureaus jouw project niet binnen de vereiste tijdlijn aannemen, en in dat geval zou het werken met een freelancer de juiste optie kunnen zijn.

3. Flexibiliteit, beschikbaarheid en gepersonaliseerde diensten

Overweeg het niveau van directe toegang en gepersonaliseerde service die je nodig hebt voor jouw project. Wanneer je bijvoorbeeld werkt met een freelancer van Malt, krijg je 1-op-1 tijd met jouw expert zonder door bureaucratie of een commandoketen te hoeven gaan. Dat gezegd hebbende, moeten freelancers hun tijd ook structuren, en hoewel ze misschien buiten een traditionele bedrijfsstructuur werken, zijn ze niet noodzakelijk 24/7 beschikbaar voor jou. Als een team van één hebben ze misschien ook geen backup in geval van ziekte of buitengewone omstandigheden. Bepaal welk soort flexibiliteit je nodig hebt en beoordeel of dat beter kan worden geleverd door een bureau of een freelancer.

4. Niche versus brede expertise

Heeft jouw project een specifieke skillset nodig? Of zoek je meer allround diensten? Door deze vragen te beantwoorden, kun je jezelf leiden naar een individuele freelancer (voor een niche set van expertise) of een bureau (voor een meer full-service pakket). Freelancers kunnen over het algemeen helpen met een specifieker, gefocust project, terwijl bureaus kunnen werken aan een breder scala van projecten, of projecten met bredere reikwijdtes, waarbij ze diensten leveren die ook strategie en projectmanagement omvatten.

Voordelen en nadelen van het inhuren van een bureau

De voordelen van werken met een bureau, vooral een met een goede reputatie, omvatten merkwaarde en een breed scala aan expertise. Een bureau brengt verschillende teams en skillsets met zich mee die jouw project vanuit verschillende hoeken kunnen aanpakken. Waarschijnlijk heeft een bureau meer tools en middelen, en biedt het over het algemeen een projectmanager aan om jouw project uit te voeren.

De nadelen van werken met een bureau omvatten hogere kosten evenals meer hiërarchische structuren en processen. Je huurt ook het bureau als geheel in, en niet noodzakelijk specifiek talent van binnenuit. In het agentschapssysteem werken de meest ervaren professionals aan de meest 'belangrijke' of prestigieuze accounts. Bureaus werken ook met een roster van klanten en zijn mogelijk beperkt beschikbaar op basis van het contract en de werkafspraken die je overeenkomt.

Voordelen en nadelen van het inhuren van een freelancer

Het inhuren van een freelancer betekent dat je alleen betaalt voor de marketingactiviteiten waarvoor je hen hebt ingehuurd. Zoals eerder vermeld, is freelancen een efficiëntere operatie dan het runnen van een bureau. Met lagere overheadkosten rekenen freelancers dan ook lang niet zoveel als bureaus. Je weet ook met wie je werkt wanneer je een freelancer inhuurt. In een team van één zul je niet naar een minder ervaren expert worden doorgeschoven. Freelancers kunnen ook iets flexibeler zijn dan bureaus en buiten de traditionele 9-tot-5 structuur werken.

Dat gezegd hebbende, freelancers zijn individuele mensen en niet per se 24/7 oproepbaar. Vergeet niet dat het inhuren van een freelancer betekent dat je een enkele persoon inhuurt voor een specifiek project. Zij zijn waarschijnlijk ook bezig met meerdere projecten tegelijkertijd.

Het idee van het vinden van een freelancer kan je ook overweldigen! Geen zorgen, Malt heeft je gedekt. Malt kan je in contact brengen met honderdduizenden expert-freelancers over de hele wereld en helpen bij het opbouwen van een pool van experts die je merk kennen en je bedrijf begrijpen.

Bureau of Freelancer: Case Studies

Maar hoe weeg je echt de voor- en nadelen af om in een echte situatie te kiezen tussen een bureau of freelancer? Hoe bepaal je wat de meest effectieve samenwerking zal zijn? Laten we het probleem van het kiezen van wie we moeten inhuren aanpakken met een paar voorbeelden.

Stel, je marketingteam heeft een zeer belangrijk project en weinig tijd om het uit te voeren. Het is een project met hoge inzet voor de aankomende feestdagencampagne. Timing is alles. Het goede nieuws is dat je een groot, comfortabel budget hebt. Het oordeel? Ga voor een bureau. Zij kunnen je helpen met strategie en uitvoering, en hun veelzijdige ervaring zal je helpen om het volledige potentieel van de campagne te bereiken. In dit geval heb je met een bureau je zaken goed geregeld.

Stel nu dat je marketingteam een rotsvaste strategie heeft voor een nieuwe campagne... in een geografie en taal waarin je niet vloeiend bent. Kortom, je hebt niet de interne expertise om de eindproducten uit te voeren! Je moet een expert onboarden. Het oordeel? Zoek een freelancer met de precieze vaardigheden die je nodig hebt, terwijl je zelf de strategie in de gaten houdt en projectmanagement intern afhandelt. Begin met het zoeken naar meer dan 200.000 profielen van marketingexperts op Malt om de juiste freelancer te vinden die je project tot leven kan brengen! De topvaardigheden waar marketingleiders op Malt naar zoeken zijn: sociale media managers, datawetenschappers, videomakers en CRM-specialisten.

Bij het maken van de keuze tussen een bureau of freelancer, onthoud dat het afhangt van...

Elk project is anders en uniek. Het is belangrijk om de bovenstaande selectiecriteria in overweging te nemen bij het nadenken over welke leverancier geschikt voor je zou kunnen zijn. Je wilt een effectieve samenwerking en een succesvol project.

Samenvatting: Kiezen tussen een Bureau en een Freelancer voor je marketingproject

Bureau

Voordelen

Nadelen

Volledig spectrum van diensten
Brede expertise
Merkwaarde

Grotere kosten
Minder flexibiliteit
Meer hiërarchie

Freelancer

Voordelen

Nadelen

Goedkoper budget
Meer flexibiliteit
Niche expertise

Specifieke vaardigheden / diensten
Beperkte expertise
Minder bekendheid