Andrew Neel photo

De freelancemarkt is booming. Steeds meer mensen kiezen ervoor om zelfstandig ondernemer te worden om meer vrijheid en autonomie te genieten. Maar om als freelancer te slagen, is het essentieel om te weten hoe je jezelf kunt promoten en klanten kunt vinden.

Weten hoe je je dienstenaanbod op de markt moet brengen, is een sleutelfactor voor je succes. Het zal je in staat stellen om jezelf bekend te maken bij je doelgroep, nieuwe leads te genereren en gemakkelijker contracten binnen te halen.

In deze webinar deelt Emmanuelle Patry haar kennis over dit onderwerp en schetst ze de verschillende stappen die je moet nemen om een effectieve marketingstrategie te ontwikkelen om je expertise en dienstenaanbod te promoten.

Je aanbod bepalen

Waarom is het belangrijk om een offerte te hebben?

Het is belangrijk om een aanbod te hebben met een belofte die overeenkomt met de behoeften van je klanten. Als je je dienstenaanbod niet formeel presenteert, ook niet op je Malt profiel, kan je bedrijf wazig overkomen op de klant en zal het moeilijker zijn om je van de concurrentie te onderscheiden.

Het voordeel van een aanbod als pakket is dat het veel duidelijker is voor je prospects, en dat je gemakkelijker kunt overtuigen. 

Hier volgen enkele tips om je te helpen bij het bepalen van je aanbod: 

  • Onderscheid je van de massa door je sterke punten te benadrukken en je aanbod af te stemmen op de verwachtingen en behoeften van je prospects.

  • Een aanbod = een belofte van transformatie: je moet verandering teweegbrengen in het leven van je klanten. Het is belangrijk om af te stappen van de logica van "gefactureerde tijd", en in plaats daarvan je bedrijf en je aanbod te richten op een transformatie, van punt A naar punt B. Met concrete resultaten. Je moet aantrekkingskracht hebben!

  • Professionaliseer je aanpak. Je moet de uitwisselingen met je klanten beheren: definieer de fasen van de samenwerking, de gebruikte tools, het proces om de elementen in te voeren, de mogelijke deadline, enz. Op deze manier kun je je samenwerking omkaderen en zullen je klanten gerustgesteld zijn. 

  • Verwar een offerte niet met een lijst van te leveren prestaties: vermijd het "boodschappenlijstje"-effect. Het is belangrijk om je klant te laten zien dat je in totale samenwerking gaat werken, door jou opgebouwd, om je doelstellingen en een precies resultaat te bereiken. Als je alleen een deliverable presenteert, ontbreken de hele ontstaansgeschiedenis en de stappen om daar te komen. Je beschermt ook je werktijd door een offerte op te stellen.

  • Vraag je klanten om feedback: over wat je kunt verbeteren aan je aanbod, wat je levert, je verkoopvoorstel, enz. Hoe meer feedback je krijgt, hoe meer je je prestaties kunt verbeteren. 

Tot slot, hoe meer je samenwerkt met de mensen om je heen, met je netwerk van freelancers, maar ook met je eerste prospects en klanten, hoe meer je in staat zult zijn om een compleet aanbod te ontwikkelen dat je meer zichtbaarheid zal geven. 

Het is de moeite waard om op te merken dat een aanbod niet vastligt: je kunt het ontwikkelen terwijl je experimenteert en, natuurlijk, veranderen aan de hand van de feedback die je ontvangt.

En "er is meer in het leven dan personal branding". 

Personal branding is niet de enige sleutel om je prospects voor je te winnen. 

Je kunt de sterke punten van je aanbod benadrukken door de voordelen aan te tonen en referenties en getuigenissen te verzamelen. Begin met het ontwikkelen van een strategie en analyseer wat voor je werkt. Stel jezelf doelen en bepaal het plan om die te bereiken. Je hebt de controle over je bedrijf!

Als het op marketing aankomt, kies dan een echte strategie om de klanten aan te trekken die bij je passen. Pas deze strategie aan je persoonlijkheid aan; dwing jezelf niet om iets te doen wat je niet wil doen, want dit zal weerspiegeld worden in je sales aanpak. 

Plan je dag! Vrijheid is vaak één van de eerste factoren die worden genoemd bij de keuze om zelfstandige te worden. Je moet je eigen persoonlijke en professionele levensbalans organiseren. Tegelijkertijd moet je je activiteiten stap voor stap plannen. 

Het is ook belangrijk om de juiste positionering te vinden om de juiste klanten aan te trekken en te doen wat je leuk vindt. Om dit te doen, inventariseer je je vaardigheden en zet je je wensen op een rijtje. Bestudeer de markt die je interesseert. Brainstorm met ervaren mensen om constructieve feedback te krijgen. Al deze stappen zullen je helpen bij het bepalen van je aanbod. 

Vergeet tot slot niet om je organisatie te beheren. Professionalisering betekent dat je de reikwijdte van je diensten definieert. Dit geeft je ook een betere controle over de tijd die je besteedt. Stel jezelf precieze, meetbare doelen voor je diensten, met een realistisch actieplan, om een evenwichtiger professioneel leven en een grotere winstgevendheid te garanderen. 

Samenvatting :

  • Leer hoe je je kunt onderscheiden van de massa

  • Co-creëer en optimaliseer je aanbod met je netwerk

  • Bepaal je sales strategie 

  • De organisatie van je aanbod beheren

  • Train en omring jezelf 

Een laatste advies: 

Bedrijven moeten vandaag de dag gerustgesteld worden over het professionalisme en de kwaliteit van wat ze krijgen als ze een beroep doen op een freelancer.

Sommigen hebben in het verleden onaangename verrassingen gehad met freelancers. Je kunt je dus onderscheiden door je toekomstige klanten iets te geven om naar uit te kijken.

Inhoud