Als freelancer heb je gedurende de dag genoeg dingen te doen. Niet alleen het werken aan je eigen opdrachten, maar ook alle randzaken. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van nieuwe klanten, administratie, onderhandelingen, et cetera. Door die enorme hoeveelheid aan taken is het freelance leven niet altijd even makkelijk en daarom hebben we speciaal voor jullie allerlei freelance lifehacks op een rijtje gezet! 

Prijzen & onderhandelen

Het bepalen van je prijzen en onderhandelen met klanten is iets wat je als freelancer doorlopend moet blijven doen. Of je nu met uurprijzen of projectprijzen werkt, grote kans dat die per klant nogal eens verschillen. Ook groeien je prijzen hoogstwaarschijnlijk mee met de ervaring die je opdoet binnen jouw vakgebied. Soms zie je door al die getallen en prijzen van concurrenten door de bomen het bos niet meer, dus bij deze een aantal tips van ons.

1) Stel een hoge dagprijs in

Op ons platform vul je een bepaalde dagprijs in. Veel mensen starten laag, omdat ze denken dat ze op deze manier snel en makkelijk veel klanten binnenhalen. Maar geloof ons, dat is helemaal niet nodig!  

Weet je niet goed wat je kan vragen? Neem een kijkje op de profielen van andere Malt’ers of gebruik de KvK Rekentool.

Geef op je profiel of website duidelijk je ervaring en skills aan. Wees ook duidelijk over de resultaten die de klant mag verwachten en wat diegene eruit kan halen, zodat de klant je prijs begrijpt.

Maak er geen wedstrijdje van op het gebied van de laagste prijs. Zoals we wel eens zeggen: goedkoop is duurkoop. Het feit dat jij jezelf voor een lage prijs in de markt zet, betekent niet dat je meer klanten krijgt.

2) Bereid je voor op onderhandelen

Wanneer je je niet voorbereidt op de onderhandeling met je potentiële klant, kan dat ervoor zorgen dat je tijdens het gesprek overvallen wordt en daardoor akkoord gaat met verkeerde prijzen en/of deadlines. Niet fijn!

Voor het onderhandelen eens begint denk aan je minimale en maximale prijs. Dan weet je al vooraf wat je grenzen zijn op het gebied van je prijzen.

Bereid je voor op een uitleg over de prijs/kwaliteitverhouding. Snel geleverd werk betekent niet altijd goed geleverd werk.

Ondanks dat je altijd moet proberen het onderste uit de kan te halen, zal dat niet altijd lukken. Dan zal je moeten geven en nemen. Stel je bijvoorbeeld voor: je gaat akkoord met een lager tarief dan je in gedachten had, maar je spreekt wel alvast af dat je de komende klussen ook mag doen.

3) Het framing effect

null

Source: @devsociety

Snel – Goed – Goedkoop alle drie tegelijk is onmogelijk. Een klant kan eigenlijk kiezen uit twee opties. Als je dit goed uitlegt geeft je de klant een duidelijke referentiekader of ‘framework’. Een klus snel en goed uitvoeren? Dat betekent een hogere prijs. Een klus goed maar goedkoop uitvoeren? Kan, maar dan gebeurt het niet snel. Snel en goedkoop? Dan kun je ervanuit gaan dat het niet 100% goed gebeurt. Wanneer je dit duidelijk uitlegt, snapt de klant beter wat hij of zij van je kan verwachten. 

Verwachtingen

In de zogenaamde ‘Expectations Lifecycle’ vind je vier verschillende stappen terug. Wanneer je je aan deze stappen houdt, is de kans groot dat jouw verwachtingen en die van de klant overeenkomen.

null

1) Ontdekken

Tijdens deze fase luister je meer dan dat je praat. Stel vooral veel vragen, zodat je er precies achter komt wat de klant wil en verwacht.

2) Pitch, onderhandel, verbindt

Spreek duidelijke deadlines af en weet wat de verwachtingen zijn (wat wil de klant uiteindelijk bereiken?). Ook handig: zet de verwachting van de klant iets lager dan het niveau waarvan je weet dat jij kunt bereiken. Als de klant 90% verwacht en jij levert 100%, dan waardeert de klant jouw werk des te meer en is er meer kans op herhaling!

3) Updates

Hou je klant goed op de hoogte en vraag al feedback tijdens het proces. Zo kom je niet in een stresssituatie als je last minute toch nog allerlei wijzigingen moet doorvoeren. Spreek dus bepaalde momenten af voor tussentijds overleg en vertel het altijd als je een kleine vertraging oploopt door bijvoorbeeld ziekte.

4) Bedankjes

Natuurlijk bedankt de klant jou, maar zelf de klant bedanken is ook altijd een goede zet. Vraag hierbij gelijk om feedback. Zo onderhoud je een goede band met de klant en vergroot je de kans dat hij of zij volgende keer bij jou terugkomt.

 

Heb je vragen over bepaalde onderdelen uit bovenstaand schema? Laat het ons vooral weten. We hopen in ieder geval dat we jullie freelance leven met deze lifehacks weer een stukje makkelijker hebben gemaakt!