De toekomst van werk is hier: Freelancen, AI en inhuren op basis van vaardigheden

In 11 jaar tijd is het aantal freelancers verdubbeld en de toekomst van personeel bevindt zich midden in een totale disruptie. Samenwerking op afstand, snelle technologische vooruitgang en veranderende dynamieken in het personeelsbestand hebben de manier veranderd waarop succesvolle wereldwijde teams worden gezocht, opgebouwd en beheerd. In het licht van deze veranderingen passen inhuurteams hun strategieën voor personeelsbeheer aan om een veerkrachtig en toekomstbestendig ecosysteem te bevorderen.

Bij Malt hebben we altijd geweten dat freelancers het geheime ingrediënt zijn om bedrijven vooruit te helpen, de efficiëntie te verhogen en op schaal te bouwen. In deze cruciale tijd delen we onze top 3 overtuigingen over freelancen en de toekomst van werk.

1. Freelancen als strategische noodzaak, niet als optie

Freelancen evolueert van wat ooit werd gezien als een noodoplossing naar een belangrijke hefboom om flexibel personeel op te bouwen, innovatieve projecten te stimuleren en expertkennis te delen tussen teams. Zoals HR SVP, Power Systems & Services bij Schneider Electric, Ambroise de Boisriou ons vertelde: “Freelancers zijn vaak toptalent uit de sector. Onze beslissing om tegenwoordig effectiever met freelancers te werken komt voort uit de behoefte om opnieuw na te denken over hoe we essentiële en nichevaardigheden kunnen 'lenen' die we momenteel niet in huis hebben, en niet zozeer uit de huidige economische situatie”(Freelancing in Europe 2024).

Terwijl veel voltijdse werknemers beperkingen ondervinden bij het besteden van tijd aan bijscholing, hebben freelancers de flexibiliteit en motivatie om te investeren in continu leren. Ze besteden gemiddeld 4-6 uur aan het bijscholen van hun competenties, waardoor ze zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan veranderende behoeften van klanten en hun aanbod toekomstbestendig kunnen maken. Dit cruciale voordeel is van onschatbare waarde voor bedrijven die de goudmijn van externe experts willen aanboren en hun concurrentie voor willen blijven.

De vaardigheden en expertise van freelancers in combinatie met de contextuele kennis en bedrijfskennis van vaste werknemers zorgt voor een krachtige mix. Door samen te werken creëren ze Superteams - een onstuitbare kracht die organisaties in staat stelt om nieuwe strategieën effectief uit te voeren, groei te bevorderen en innovatie te stimuleren. De opkomst van AI heeft de deuren geopend voor freelancers om de katalysatoren voor verandering te worden. Met een toename van de marktvolatiliteit, grote tekorten aan talent en een constante evolutie van nieuwe technologie, zijn Superteams een partner om bedrijven vooruit te helpen.

2. AI maakt het mogelijk voor Hiring Managers om toegang te krijgen tot toptalent

In tien jaar tijd is freelancen geëvolueerd van een alternatieve optie naar een strategische motor voor 's werelds topbedrijven, met nu 6 miljoen freelancers in heel Europa. Aan de andere kant zijn de wervingsmethoden niet veel verbeterd. Handmatig cv's uitpluizen en eindeloos e-mails sturen naar collega's vertragen het proces en belemmeren bedrijven om snel toegang te krijgen tot toptalent. Bedrijven zien AI als een allesomvattend hulpmiddel waarmee ze nieuwe hoogten kunnen bereiken - en ze hebben geen ongelijk. Een recent onderzoek van Gartner geeft aan dat 38% van de wereldwijde HR-managers al AI-oplossingen heeft geprospecteerd of geïmplementeerd om de efficiëntie van processen te verbeteren en hun wervingsstrategie binnen hun divisie te verbeteren.

Door vervelende taken te automatiseren en workflows te stroomlijnen, kunnen AI-tools wervingsmanagers in staat stellen zich te concentreren op wat echt belangrijk is: het identificeren en binnenhalen van het beste talent. AI transformeert het wervingsproces, waardoor wervingsteams hun tijd en middelen kunnen optimaliseren om toptalent aan te trekken. Van het analyseren van gegevens en het geven van gedetailleerde aanbevelingen tot het verbeteren van hoe en wie bedrijven inhuren voor hun innovatieve projecten, AI-tools ontsluiten een geheel nieuw niveau van efficiëntie. De nieuwe AI Search van Malt verbindt in slechts enkele seconden inhuurteams met de beste freelance kandidaten voor hun projecten, waardoor het eenvoudiger dan ooit wordt om Superteams samen te stellen.

Veel bedrijven vertrouwen op privé-API's, voegen genAI en aangepaste functies toe om een enigszins op maat gemaakte oplossing te bieden waar ze geen volledige controle over hebben. De AI van Malt daarentegen maakt gebruik van zijn eigen kleine taalmodel met interne gegevens en aanbevelingssysteem, en een beetje generatieve AI wanneer dat nodig is. Door onze kleine taalmodellen te combineren met LLM's en genAI willen we onze totale impact op energie en hulpbronnen verminderen. Bovendien worden onze kleine taalmodellen ontworpen zonder gebruik te maken van gevoelige informatie, waardoor een robuuste privacybescherming en gegevensbeveiliging wordt gegarandeerd.

Om bedrijven optimaal te matchen met de beste freelancers, gebruiken we AI voor twee hoofdfunctionaliteiten:

  1. Interpretatie: De eerste stap is het interpreteren van betekenis en context uit functiebeschrijvingen en wat gebruikers opnemen in hun zoekopdracht op Malt. We doen dit met behulp van interne AI-modellen die informatie ontleden en vertalen, zodat ons systeem patronen kan analyseren, de bredere context kan begrijpen en relevante details voor een project kan extraheren. We vertrouwen ook op generatieve AI (Google Gemini) voor input zoals projecttitels of beschrijvingen.
  • De functie van LLM interpreteert belangrijke details uit een projectomschrijving, zoals functiecategorieën, vaardigheden en beschrijvingen, en vertaalt deze gegevens voor onze database om de juiste freelancers aan de juiste projecten te koppelen.
  • Als een gebruiker bijvoorbeeld “Figma, 5+ jaar ervaring, gevestigd in Londen” intypt, gebruikt de interpretatiefunctie een paar verschillende AI-modellen om erachter te komen dat de gebruiker op zoek is naar een ontwerper met tussentijdse ervaring en specifieke creatieve vaardigheden.

  • 2. Matching: Zodra het systeem klaar is met de interpretatie van wat de gebruiker zoekt, rangschikt en bekijkt onze talentaanbevelhebber de matchingsinformatie en beperkt deze snel tot alleen de beste freelancer matches.
  • Om ervoor te zorgen dat de zoekopdracht zo nauwkeurig mogelijk wordt uitgevoerd, gebruiken we een aangepast, klein taalmodel dat is gebaseerd op interne historische gegevens en dat zowel lexicale (exacte trefwoordmatching) als semantische (contextueel en op ideeën gebaseerd begrip) zoekopdrachten uitvoert. Dit stelt gebruikers in staat om in realtime op maat gemaakte aanbevelingen voor freelancerprofielen te krijgen, zonder het gedoe van het doorzoeken van honderden profielen.

null

3. Een vaardigheden-eerst benadering van aanwerving

AI-geletterdheid wordt snel een kernvaardigheid voor zowel bedrijven als freelancers. Uit een recent onderzoek van Microsoft en LinkedIn bleek dat 71% van de leiders de voorkeur geeft aan kandidaten met AI-vaardigheden, zelfs als ze minder ervaring hebben. Deze op vaardigheden gebaseerde voorkeur heeft een domino-effect op aanwervingsstrategieën, waarbij bedrijven aanpassingsvermogen en AI-vaardigheden belangrijker vinden dan traditionele cv-kwalificaties. Aanwervingsmanagers heroverwegen welke vaardigheden ze belangrijk vinden en welke ze flexibel kunnen inruilen.

Freelancers, die bekend staan om hun aanpassingsvermogen en vroege invoering van nieuwe technologieën, bevinden zich in een goede positie om AI-experts te worden en bedrijven te begeleiden bij deze technologische transformatie. Door hun expertise in AI-tools en best practices te delen, helpen ze bedrijven hun kennisbasis te vergroten en de grenzen van het mogelijke te verleggen. In een zeer concurrerende markt is het inhuren van AI-experts de enige schaalbare oplossing om ervoor te zorgen dat bedrijven echte problemen oplossen, innovatieve ideeën testen en voorop blijven lopen. Met de toenemende integratie van AI in verschillende industrieën, zullen bedrijven die effectief gebruik kunnen maken van AI en begrijpen hoe ze dit op een zinvolle manier kunnen implementeren, een vitaal voordeel hebben.

We zijn bijna elf jaar geleden begonnen met de eerste freelancerevolutie en we zijn erg enthousiast over de toekomst van werk. Sindsdien hebben we gezien dat meer hoogopgeleide en doorgewinterde professionals de overstap maken naar freelancen en dat negentig procent van de freelancers niet actief op zoek is naar een baan in loondienst (Freelancing in Europe 2024).

Meer dan ooit hebben inhuurteams de juiste tools nodig die direct zijn ingebed op de plek waar ze het grootste deel van hun tijd doorbrengen, zodat hun workflow intuïtiever en efficiënter wordt. Met meer dan 420.000 projecten en 800.000 freelancers zijn we vastbesloten om de grenzen te blijven verleggen, niet alleen van wat mogelijk is, maar ook van wat nodig is om de manier te veranderen waarop bedrijven talent op grote schaal inkopen, inhuren en beheren.

Terwijl bedrijven hun manier van teams werven en schalen veranderen met nieuwe technologie, moeten ze ook hun eigen Superteams vormen. Het creëren van een dynamisch, talentrijk ecosysteem waarin AI, freelancers en bedrijven samenwerken is noodzakelijk om de toekomst te bepalen. Bekijk hoe Malt's nieuwe AI Search bedrijven beter in staat stelt om in een paar klikken hun eigen Superteams op schaal op te bouwen.