Hoe ontstaat het personeelstekort in de marketingsector?
Dankzij makkelijkere internettoegang kwam nog geen 20 jaar geleden YouTube op. In het decennium dat daarop volgde kochten mensen massaal smartphones, waarmee ze met een druk op de knop momentopnamen konden delen op hun tijdlijn op Facebook en Instagram. En sinds een paar jaar lijkt het of we jongere doelgroepen alleen nog maar kunnen bereiken door dansjes te doen op TikTok.
Social media is inmiddels een essentieel onderdeel geworden van elke marketingstrategie en het is een uitdaging voor marketingleiders om de ontwikkelingen bij te houden. Trends volgen elkaar in een hoog tempo op en bij nieuwe trends horen nieuwe tools, nieuwe strategieën, nieuwe vaardigheden en medewerkers die deze vaardigheden kunnen inzetten om een merk te laten groeien. Met elke innovatie bestaat de kans dat bedrijven het plotseling verliezen van de concurrentie, want marketeers die nieuwe skills in een vroeg stadium integreren zijn vaak het meest succesvol.
Een andere belangrijke verandering is de rolverdeling binnen het marketingteam. Vroeger had elk teamlid kennis van een paar onderdelen van de marketingstrategie, maar door technologische ontwikkelingen zijn er binnen de sector steeds meer specifieke skills nodig. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen en onderhouden van een website. Nog niet zo lang geleden was dit een puur technische rol die werd uitgevoerd door een websitebouwer met kennis van HTML en JavaScript. Tegenwoordig is het maken van een website onderdeel van de marketingstrategie en werken we met front- en back-end developers, UI- en UX-designers, data-analisten, SEO-specialisten, content creators en ga zo maar door.
Er is dus een aanhoudende behoefte aan nieuw talent, maar tegelijkertijd hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt. Nieuw personeel aantrekken is een uitdaging op zich en processen kunnen lang duren, wat niet ideaal is als je snel moet reageren. Bovendien is de toekomst onzeker en is er geen garantie dat je innovatieve profielen op lange termijn binnen je marketingstrategie passen.
60% van de ondervraagde marketing managers zegt in een onderzoek dat een gebrek aan breedte in skillsets hun grootste uitdaging is
Bron: https://www.drift.com/marketing-leadership-report/
Waarom zijn blended teams de oplossing?
Om te reageren op het personeelstekort binnen de marketing zijn we op zoek naar een flexibele manier om essentiële skills in te zetten, snel te reageren op innovaties en naar behoefte op- en af te schalen. Maar om te groeien is het ook belangrijk dat je een solide strategie hebt en dat er een duidelijke lijn zit in je marketingcampagnes. Dustin Robinson, Head of Marketing & Community bij Malt Nederland draagt de volgende oplossing aan: “Bij Malt werken wij en onze klanten sinds onze oprichting met blended teams, dat zijn teams met een aantal vaste medewerkers die worden bijgestaan door freelancers. Hiermee zorgen we voor een stevige basis, maar profiteren we wel van de dynamiek en de flexibiliteit die freelancers te bieden hebben.”
Een blended team bestaat uit drie schakels:
- Een vast team met in-house medewerkers die verantwoordelijk zijn voor strategie en continuïteit. Zij kennen het bedrijf door en door en zorgen ervoor dat de core messaging van het merk in acht wordt gehouden. Ze zijn autonoom en leiden projecten met vaste medewerkers en freelancers.
- Een pool met competente freelancers die op lange termijn aan het team verbonden zijn. Ze werken dus niet alleen op projectbasis, maar integreren voor een bepaalde periode in het marketingteam. Dit zijn profielen met specifieke skillsets die je op dit moment nodig hebt voor een succesvolle marketingstrategie, maar die je niet permanent aan het team wilt of kunt toevoegen. Door een eigen ‘talentenpool’ op te bouwen kun je makkelijk op- en afschalen wanneer dat nodig is binnen het team of bij een specifiek project.
- Een marketingbureau dat bij kan springen in projecten waar je wel een groot budget voor hebt, maar waar op dit moment geen capaciteit voor is binnen het team. Wanneer je zo’n project uitbesteedt hoef je er verder niks meer aan te doen en dat is ook gelijk de reden voor het prijskaartje dat eraan hangt.
Meer weten?
Bij het freelanceplatform Malt zijn we inmiddels ervaringsdeskundige op het gebied van blended teams. Door onderzoek en door het testen van onze bevindingen hebben we veel waardevolle kennis opgedaan en dat willen we graag delen met onze collega’s in de marketingwereld. Speciaal voor marketing managers hebben wij een e-book geschreven waarin we de problematiek bespreken rondom het veranderende marketinglandschap en de uitdagingen die dat met zich meebrengt. We bespreken ook uitgebreid hoe je een moduleerbaar en flexibel marketingteam kunt creëren dat voorbereid is op de toekomst. Download ons e-book voor CMO’s hier.