Ken je het gezegde “new year new me”? Hoewel dit zeker gedeeltelijk geldt voor Malt in 2023, met een volle agenda in het vooruitzicht, vonden we het ook belangrijk om terug te blikken op 2022. We laten je graag zien hoe we in het afgelopen jaar de gebruikerservaring voor freelancers hebben geoptimaliseerd.
We hebben de features gegroepeerd aan de hand van drie doelstellingen:
- Optimaliseren van het managen van jouw projecten
- Verminderen van de tijd die jij kwijt bent aan administratie
- Makkelijker maken van het updaten van jouw profiel
Voorstellen en projecten
- Herinneringsmail verzonden naar klanten voor inactieve projecten
Niemand vindt het leuk om genegeerd te worden, daarom hebben we automatische e-mails gemaakt om contact op te nemen met klanten wanneer zij niet hebben geantwoord.
Deze herinneringsmails hebben twee mogelijke doelen:
- Betrek de klant opnieuw bij freelancers die op hun voorstel hebben gereageerd
- Sluiten inactieve projecten. Wanneer er een freelancer is gekozen voor het project,, krijgen alle andere freelancers die hebben gereageerd een melding dat het project gesloten is.
- Notificaties voor goedkeuring van offerte
Het blijft een pijnpunt voor ons om klanten te laten antwoorden op freelancers waarmee zij contact hebben opgenomen. Daarom hebben we een extra feature ontwikkeld om dit probleem te verhelpen.
Er wordt een automatische notificatie gestuurd wanneer een klant een offerte accepteert. Alle geïnteresseerde freelancers worden op de hoogte gesteld, zodat ze de mogelijkheid hebben om het project te weigeren en te archiveren, om weer te focussen op volgende projecten.
Deze regel geldt alleen voor automatische projectvoorstellen: als het de klant is die rechtstreeks vanuit jouw profiel contact heeft opgenomen, is er geen automatische notificatie. We dringen er wel op aan bij de klant om andere freelancers te waarschuwen voor het geval hij of zij de offerte accepteert.
- Opmaken van tekst in de offertebeschrijving.
We hebben de offerte pagina vernieuwd, zodat je structuur aan kunt brengen in de beschrijving van jouw offerte met titels, vetgedrukte teksten en opsommingen.
- Facturering per uur
Bij sommige projecten in in sommige landen, zoals Spanje of Nederland, is het veel gebruikelijker om te factureren in uren in plaats van dagen. We hebben naar je geluisterd! Daarom hebben we een nieuwe optie gecreëerd die het mogelijk maakt om factuur op uurbasis te versturen.
Deze nieuwe feature maakt gemakkelijker om met klanten samen te werken aan langetermijnprojecten die meerdere maanden duren, door middel van terugkerende offertes (als je hiervoor in aanmerking komt) en facturering per uur.
De rest van het proces blijft hetzelfde: aan het einde van elke maand vul je het aantal uren in die je die maand wenst te factureren. Je krijgt uitbetaald nadat de klant het aantal uren bevestigd.
- Verhogen van het aantal freelancers dat een project vindt
Zoveel mogelijk freelancers een kans geven op een project vinden we bij Malt erg belangrijk, en juist daarom hebben we een limiet gesteld op het aantal projecten dat je kunt ontvangen. Wat bedoelen we daarmee? Een freelancer kan niet meer dan 7 projectvoorstellen per week ontvangen. Met projectvoorstellen bedoel we in dit geval de automatische matches die men krijgt. Dit is niet van toepassingen op directe berichten van klanten die de zoekmachine gebruiken.
Voor elke automatische match kan een klant maximaal 8 reacties ontvangen van geïnteresseerde freelancers. Om te voorkomen dat er te veel freelancers hetzelfde project krijgen, kan één project in maximaal 3 batches worden verzonden: een eerste keer naar de eerste groep, daarna in het geval van afwijzingen (of geen reactie) naar een tweede groep en ten slotte naar een derde.
Omdat we het aantal freelancers dat benaderd kan worden verlagen, heb je meer kans om het project binnen te halen (vergeet niet dat het altijd een goed idee is om snel te antwoorden, zelfs als je nee zegt!).
- Projecten uit het buitenland
Soms zijn er niet genoeg freelancers die voldoen aan de criteria van een klant wanneer er gezocht word in een specifieke stad. Om dit te verhelpen tonen we nu ook de profielen van freelancers in andere steden.
Als er niet genoeg freelancers zijn in het specifieke land, tonen we ook freelancers in buurlanden die wél aan de (taal)eisen van de klant voldoen. Als voorbeeld: klanten in België kunnen ook freelancers uit Nederland zien in hun zoekresultaten.
- Sneller projecten accepteren of afwijzen via email
Zoals we al eerder hebben aangeven, is het altijd beter om een project af te wijzen dan om helemaal geen reactie te geven. Dit heeft namelijk invloed op jouw reactiesnelheid.
Je kunt nu een project accepteren of afwijzen met één klik op de knop via email, zonder dat je de website of app hoeft te openen. Dit zorgt ervoor dat je een goede reactiesnelheid blijft houden en dat je zichtbaar blijft in de zoekresultaten. Je kunt ook de mobiele app gebruiken om projecten snel te accepteren of af te wijzen.
Administrative management
- Makkelijker managen van jouw juridische documenten
De verificatie van juridische documenten is altijd een gedoe. Daarom hebben we het verificatieproces verbeterd, waardoor het sneller en gemakkelijker is om een identiteitsbewijs up te loaden en de andere stappen te volgen in slechts een paar klikken.
Freelancers kunnen de verificatiestatus van hun juridische documenten inzien op hun dashboard. Dit is belangrijk, omdat alle juridische documenten en de bedrijfsinformatie geverifieerd moet zijn om te kunnen worden uitbetaa
Improving your profile
- Update je informatie op de mobiele app
Naast het snel kunnen accepteren of afwijzen van projecten in de app, kun je nu ook makkelijk je andere gegevens bijwerken. Jouw dagtarief, profielfoto, beschrijving, vaardigheden en ervaring rechtstreeks zijn makkelijk aan te passen via je telefoon.
Een van de belangrijkste functies van de app: geef met één klik aan of je nieuwe projecten wilt ontvangen of niet. Dit kan je aangeven door je beschikbaarheid te bevestigen. Als je dit niet doet, ben je dus niet zichtbaar voor klanten
- Zoek in je gesprekken
Het is nu makkelijker om een oud gesprek terug te vinden dankzij de nieuwe zoekfunctie in de inbox. Zoek op een woord en alle berichten die dit bevatten komen naar voren.
Hoewel 2022 een druk jaar was, beloofd 2023 ons allerdrukste jaar ooit te worden! Op de planning? Een migratie met het recent overgenomen Comatch, een nieuw Super Malter programma, een tool om je onkosten als freelancer bij te houden & nog veel meer!