Over Codeholics
Codeholics gebruikt sinds 2020 Malt om teams op een flexibele manier op te schalen met freelance developers en graphic designers. We spraken Erik-Jan Jaquet, de CEO van Codeholics, over de voor- en nadelen van full remote, de waarde van een internationaal team, en de uitdagingen en kansen die hij ziet voor de toekomst.
Kun je meer over Codeholics vertellen?
We zijn per 1 januari van dit jaar officieel met Codeholics begonnen. We hebben de tech afdeling bij Feedback Company uit het bedrijf gehaald en zijn daarmee een nieuw bedrijf gestart. Nu is Feedback Company onze eerste officiële klant. Zij hebben een SaaS-dienst waar wij een team van zes developers op hebben gezet die ervoor zorgen dat het hele project gemanaged blijft.
Ons doel met Codeholics is om MKB'ers te helpen die tech nodig hebben, maar niet per se een heel team willen of kunnen managen. Wij leveren Teams-as-a-Service, zoals we dat noemen, zodat zij niet het hele management voor IT in huis hoeven te hebben. We werken altijd voor de klant, dus intellectual property en dergelijke blijft altijd bij hen.
Wat zijn jullie doelstellingen voor 2023?
Een van de redenen dat we Codeholics begonnen zijn is omdat we onze mensen meer variatie willen bieden. Ik wil heel graag junioren aannemen, opleiden en nog heel lang in dienst houden, maar je ziet vaak dat ze zich na 1,5 jaar toch gaan vervelen. Dan willen ze vaak nieuwe uitdagingen aangaan.
Daarom willen we er dit jaar minimaal twee klanten bij krijgen. Daarmee kunnen we onze medewerkers de kans bieden om elders ervaring op te doen. Ik wil niet in één keer te hard groeien, want elke keer komen er toch groeipijntjes bij kijken die ik eerst wil kunnen oplossen voordat we de volgende stap zetten.
Hoe ben je bij Malt terechtgekomen?
We hebben heel bewust gekozen om Codeholics op te zetten als remote-first bedrijf. Daarom is onze visvijver voor talent niet Nederland, maar gewoon binnen de EU. We proberen het wel altijd binnen een tijdzone te houden omdat dat de communicatie makkelijker maakt. Het maakt voor ons niet uit, als ze maar Engels spreken en een programmeertaal.
In 2020 gingen we voor het eerst naar talent in Spanje zoeken, en toen ben ik al snel bij Malt uitgekomen. We hebben toen een data engineer en een designer via Malt aangenomen. Het ging vrij snel. Samen met een collega heb ik eerst een voorselectie gemaakt van mensen die we de moeite waard vonden om te spreken. Daarvan hebben er toen twee of drie gereageerd dat ze beschikbaar waren, en binnen één of twee calls hadden we al vrij snel door of we met ze wilden werken of niet.
Hoe was je ervaring met Malt vergeleken met andere diensten?
Ik werk het liefste niet met consultancybureaus, omdat die vrij duur zijn. We waren op zoek naar een solide oplossing waarbij men zo dicht mogelijk bij de freelancer staat. Bij Malt wisten we precies waar we aan toe waren. Het was erg makkelijk om op zo'n manier naar freelancers te zoeken, en ze reageerden ook rechtstreeks op onze advertenties. Dat was voor mij een manier om in de regiestoel te blijven zitten en één op één contact te hebben met de developers.
Waarom hebben jullie voor remote-first gekozen?
Zelfs voor Corona ben ik altijd al een voorstander van remote-first geweest, omdat ik zie dat mensen er goed op reageren binnen de IT. Ik wilde vooral heel graag een internationaal team. Het is leuk om verschillende culturen bij elkaar te brengen, dat heeft gewoon heel veel meerwaarde.
Natuurlijk zijn er problemen gebonden aan remote-first, maar die hebben we bij Codeholics goed opgelost. We gebruiken bijvoorbeeld Gather, een virtueel kantoor waarin je een avatar krijgt waarmee je kunt rondlopen. Wanneer ik wegloop van mijn scherm, gaat mijn webcam automatisch uit. We hebben ook vergaderkamers met whiteboards die we kunnen delen. Dat soort functies maken het voor ons mogelijk om heel goed full-remote te functioneren.
Werken jullie met hybride-teams van freelancers en mensen in vaste dienst?
Telkens wanneer wij een nieuwe klant krijgen, moeten we een nieuw team opzetten, en dan gaan we op zoek naar nieuwe talenten. We proberen zoveel mogelijk mensen in vaste dienst te nemen, maar dat kunnen we alleen maar doen met langlopende contracten, dus halen we er vaak freelancers bij.
Als ik een zzp’er inhuur, dan moet het wel iemand zijn die kennis meebrengt die wij in het team niet hebben. En diegene moet die kennis zo snel mogelijk overdragen, want ze kosten uiteindelijk gewoon meer. De mogelijkheid om op en af te schalen is wat het interessant maakt voor Codeholics om samen te werken met freelancers.
Zijn de freelancers goed geïntegreerd in jullie werkcultuur?
Als CEO doe ik mijn best om een werkomgeving te creëren waarin er geen verschil is tussen fulltime of freelance. We hebben bijvoorbeeld niet een team in Spanje zitten en een team in Nederland die allebei afzonderlijk van elkaar werken. We hebben ook geen team met contractors en een team met vaste medewerkers. Alles loopt door elkaar heen.
Als je voor Codeholics werkt, hoor je bij het team. Er is geen verschil. We willen uiteindelijk allemaal hetzelfde, en dat is mooie software maken. Met de teamgeest zit het bij ons wel goed.
Heb jij voor soortgelijke bedrijven advies over hoe ze met blended, internationale, freelance teams kunnen werken?
Het belangrijkste advies is: behandel het als één team. Op het moment dat je verschillende teams gaat opzetten per land, en tussen freelance en vast, dan komt er nooit die eenheid die je zoekt.
Daarnaast vind ik tijdzones belangrijk, zodat er maximaal één of twee uur verschil is tussen teamleden. En dat mensen heel open zijn over wanneer ze aan het werk zijn en ingelogd zijn in het virtuele kantoor. Voor de rest laten we ze volledig met rust en is er veel vrijheid en flexibiliteit, maar er moet wel de mogelijkheid zijn om een vraag te stellen en snel antwoord te krijgen.
Het inrichten van zo’n virtuele werkomgeving maakt voor mij het verschil tussen een gewoon remote team en een succesvol remote team.