Freelancer die profiteert van de voordelen van een blended marketingteam

Wat is een blended marketingteam?

De technische revolutie zorgt ervoor dat het marketinglandschap in een razend tempo verandert en marketingprofessionals moeten er hard aan trekken om met de stroom mee te kunnen. Eén van de grootste uitdagingen van het moment is het tekort aan talent. Stond een CMO vroeger nog aan het hoofd van een klein team alleskunners met brede kennis, tegenwoordig worden de profielen die we nodig hebben voor een succesvolle marketingstrategie steeds specifieker. En helaas ook: steeds zeldzamer. 

Dustin Robinson, Head of Marketing & Community bij Malt Nederland, zegt hierover het volgende: “De verwachtingen die bedrijven hebben van een marketingafdeling zijn in de afgelopen jaren sterk veranderd. We moeten een solide marketingstrategie met een duidelijke lijn realiseren, maar ook de flexibiliteit en skillsets hebben om nieuwe trends in ons voordeel te laten werken. De oplossing voor deze uitdaging ligt volgens ons deels in het werken met blended teams, die uit vaste medewerkers en freelancers bestaan. En dat zouden we niet zeggen als we het niet eerst hadden getest, bij Malt werken we sinds onze oprichting met blended teams.”

Het idee achter een blended team is dat de freelance medewerkers niet zomaar op projectbasis werken, maar dat ze integreren in de teamstructuur. Het doel is dus niet om een bepaald project of een uitdaging uit te besteden, maar om profielen met specifieke vaardigheden en kennis te sourcen en die in te zetten zolang je deze nodig hebt. En dat heeft zo zijn voordelen, we hebben er vijf voor je op een rij gezet.

1. Het beste van twee werelden 

In een blended team heb je twee brede categorieën met medewerkers: vast en flex. 

  1. De vaste medewerkers zijn de basis van het team. Zij zorgen ervoor dat de core messaging in stand blijft en ze weten hoe je de juiste doelgroep het beste aan kunt spreken. Daarnaast zijn ze ambassadeurs van het bedrijf, ze weten hoe bedrijfsprocessen werken en hebben een intern netwerk, waardoor ze autonoom zijn en als het nodig is projecten kunnen leiden. 
  2. De freelance medewerkers bieden de vaardigheden die je op een bepaald moment nodig hebt om je marketingstrategie uit te voeren, maar waar je geen vaste medewerker voor wilt of kunt aannemen. Hoe deze profielen bij het team aansluiten verschilt, dat kan op projectbasis zijn, een paar dagen per week of fulltime voor een bepaalde periode. Om ervoor te zorgen dat de samenwerking soepel verloopt worden ze tijdens hun opdracht volledig in het team geïntegreerd.

Door deze mix van profielen kun je een marketingstrategie uitvoeren die op lange termijn werkt en blijf je flexibel genoeg om snel te reageren op nieuwe trends of technische ontwikkelingen.

2. Snelle ontwikkeling gegarandeerd 

In een goed geolied blended team vullen de twee partijen elkaar aan. Omdat freelancers vaak ervaring hebben in soortgelijke projecten bij andere bedrijven, brengen ze een schat aan waardevolle kennis met zich mee. Als vaste medewerkers openstaan voor nieuwe ideeën, innoveert een blended team sneller en effectiever dan een puur inhouse team. Freelance medewerkers kunnen zich op hun beurt verder ontwikkelen dankzij de vakkennis van de vaste medewerkers.

Daarnaast wordt verandermanagement in blended teams effectiever geïmplementeerd. Omdat freelancers integreren in het team worden best practices inhouse geadopteerd. Dit in tegenstelling tot wanneer je werkt met bijvoorbeeld een consultancybureau. Zij voeren analyses uit en stellen een veranderplan op, maar het is niet zeker dat dit op de lange termijn daadwerkelijk uitgevoerd wordt.

3. Meer flexibiliteit en aanpassingsvermogen

Het grote voordeel van een blended team is de moduleerbaarheid. Je hebt een vaste kern die in grote lijnen de marketingstrategie uitvoert, die je vervolgens uitbreidt met tijdelijk talent. De zoektocht naar freelance profielen is sneller en goedkoper dan het wervingsproces van een vaste medewerker. En omdat je geen verbinding voor onbepaalde tijd aangaat is de beslissing om een freelance profiel te sourcen snel gemaakt. Op die manier bieden blended teams een oplossing om efficiënt op- en af te schalen naargelang de behoefte binnen het team.

Dankzij de moduleerbaarheid kun je snel inspringen wanneer de volgende grote trend zich aandient. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van TikTok, waarvoor een heel andere soort content nodig is dan bij de meer traditionele social-mediakanalen. In een blended team kan snel op de trend worden gereageerd door een gespecialiseerde content creator aan te nemen. Deze freelancer blijft vervolgens bij het team zolang hier behoefte aan is. 

4. Voordeliger en efficiënter dan marketingbureaus

Je zou natuurlijk een project uit kunnen besteden aan een marketingbureau als je zelf de nodige vaardigheden niet in huis hebt. Wij moedigen het samenwerken met een marketingbureau aan, maar alleen in specifieke gevallen. Omdat een marketingbureau een project van A tot Z oppakt hangt hier een flink prijskaartje aan. Dit is daarom alleen een goede oplossing bij projecten waar geen capaciteit voor is en wel voldoende budget. 

Wanneer er wel enige capaciteit is binnen het team is een blended projectteam een betere oplossing. Eén van de voordelen is dat je zelf ownership houdt van het project en dat je gaandeweg kunt bijsturen waar nodig. Ook win je aan efficiëntie, bij een marketingbureau voeren ze namelijk voor een deel taken uit die je zelf makkelijk zou kunnen oppakken. En een blended team kan volledig aangepast worden op wat jij nodig hebt. Is er bijvoorbeeld niemand die het project kan leiden? Schrijf dan een opdracht uit voor een freelance project manager. Alles is mogelijk!

5. Je creëert een pool met snel inzetbaar toptalent

Tot slot is het een groot voordeel dat je een groep talentvolle mensen om je heen verzamelt als je werkt met blended teams. Na een succesvolle samenwerking is de drempel laag om voor een volgend project nogmaals contact op te nemen met een freelancer. Als je langer werkt met blended teams creëer je een netwerk van talentvolle freelancers die weten hoe het bedrijf werkt en wat er van ze verwacht wordt bij een opdracht. En je vaste medewerkers leren steeds beter hoe ze freelancers bij kunnen bijstaan bij het onboarden en bij het uitvoeren van een project. Je gaat dus steeds efficiënter werken en dat draagt bij aan succesvolle marketingcampagnes.

Meer weten over de voordelen van een blended marketingteam?

Bij Malt hebben wij en onze klanten het werken in blended teams inmiddels uitgebreid getest en onze opgedane kennis willen we graag delen met collega’s in de marketingwereld. Daarom hebben we speciaal voor marketing managers een e-book geschreven waarin we de uitdagingen bespreken die voortkomen uit het veranderende marketinglandschap. We gaan ook uitgebreid in op hoe je een blended marketingteam kunt creëren dat klaar staat voor alle veranderingen die de toekomst nog brengt. Download ons e-book voor CMO’s hier.

Vind marketing freelancers via Malt

Benieuwd naar de marketing freelancers die jouw team zouden kunnen verstreken? Bekijk ons aanbod hier.